Julije Knifer
Meander
| Datowanie: | 1972 |
| Technika: | serigrafia |
| Materiały: | papier |
| Rozmiar: | wys. 46 cm, szer. 64,5 cm |
| Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
| Data nabycia: | 25.06.2014 |
| Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/2207 |
Opis dzieła
Artysta traktuje formę meandra jako sposób, by pokazać – jak sam to określał – „eskalację uniformizacji i monotonii”. W 1971 roku Knifer wkracza ze swoimi meandrami w inną skalę. Zaczyna robić wewnętrzne i zewnętrzne murale. Powstają wtedy m.in. prace na ścianach szkoły podstawowej Gornje Vrapče (Zagrzeb), dla programu telewizyjnego Miejskie Malarstwo. Knifer jest także autorem dekoracji lobby kina SC na ulicy kneza Branimira, w galerii PM (Zagrzeb). Poza Chorwacją zaprojektował wystrój dla biblioteki w Dijon, a w kamieniołomie Tübingen wspólnie z zaproszonymi uczestnikami zrealizował największą wersję meandra, w formie biało-czarnej flagi (Artbeitsprozess, 1975). Prace Knifera interpretowane są często w kontekście neokonstruktywizmu. Istotnym punktem odniesienia dla zrozumienia jego propozycji artystycznej jest muzyka, zainteresowanie artysty Strawińskim i Cage’em, a przede wszystkim zjawisko serializmu.Serie Meandrów prezentował po raz pierwszy na wystawie Nowe Tendencje (1961) w Galerii Sztuki Współczesnej w Zagrzebiu. Później pokazywał je także na Nowych Tendencjach 2 (1963), Nowych Tendencjach 4 (1969), Nowych Tendencjach 5 (1973). Artysta reprezentował Chorwację na Biennale w Wenecji (2001).
Aleksandra Jach
