Zbigniew Warpechowski

Tatuaż (III symultaniczny)

Udostępnij:
Datowanie: 1964
Technika: rysunek
Materiały: papier, tusz
Rozmiar:z ramą: wys. 153 cm, szer. 64 cm; bez ramy: wys. 129,5 cm, szer. 48 cm (w świetle)
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 17.07.2015
Numer inwentarzowy: MS/SN/RYS/2143

Opis dzieła

Artysta zrealizował serię prac z ciałami pokrytymi tatuażami. Na rysunku ukazana jest niepełna sylwetka człowieka widzianego od tyłu. Na głowie widnieje podobizna paszczy jakiegoś potwora, na kręgosłupie widać węża, a po obydwu jego stronach popiersia trzech mężczyzn i jednej kobiety, po lewej stronie zaś godło orła bez korony z dodatkową głową. Obecne są także inne formy zdobnicze w formie płomieni, motywów roślinnych, maski i głowy kościotrupa. Na jednej ręce widać rysunki statku i ornamentacyjnie potraktowanego słońca, a na drugiej popiersie i głowę kobiety oraz popiersie mężczyzny w kapeluszu. Na miednicy i udach znajduje się rysunek konia, szachownica zbudowanej z rombów, niedokończona twarz i kwiat róży.

Aleksandra Jach



Zbigniew Warpechowski
Zbigniew Warpechowski

Zbigniew Warpechowski jest jednym z pionierów performensu – swoją działalność zaczął rozwijać w latach 60. performens, w którym to osoba i ciało artysty oraz akcja, która rozgrywa się na oczach publiczności są podstawowymi środkami wyrazu, u Warpechowskiego staje się narzędziem budowania własnej filozofii sztuki i rzeczywistości oraz krytyki współczesnej kultury. Dopełnieniem działań artystycznych są cztery książki teoretyczne jego autorstwa: Podręcznik (Warszawa 1990), Zasobnik (Gdańsk 1998), Podnośnik (Sandomierz 2001), Statecznik (Lublin 2004).   Ewa Gałązka (cyt. za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki...

Zasoby - elementy zespołu
Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także