Ewa Partum

Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety.

Udostępnij:
Datowanie: 1979
Technika: film barwny bez dźwięku, zapis cyfrowy (przeniesiony z taśmy filmowej 16 mm)
Materiały: kaseta Digital Betacam, kaseta MiniDV, płyta DVD
Rozmiar:czas trwania 8 min 12 s min
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 2011
Numer inwentarzowy: MS/SN/V/57

Opis dzieła

Dokumentacja performansu w Galerii Art Forum w Łodzi. Artystka poddała prawą połowę ciała postarzającej charakteryzacji, lewa pozostała niezmieniona. Publiczność obserwowała proces przeistaczania się młodej kobiety w staruszkę. Działanie uwidaczniało różnice między nimi, zwracało uwagę na postrzeganie kobiecego ciała i tożsamości przez pryzmat wieku.


Film jest dokumentacją performance’u Ewy Partum, który odbył się w Galerii Art Forum w Łodzi. Artystka poddała prawą połowę swojego ciała zabiegom charakteryzatorskim, aby ją postarzyć, lewa część ciała pozostała nienaruszona. Zdjęcia dokumentowały powolny proces przeistaczania się młodej kobiety w staruszkę, coraz bardziej uwidoczniała się różnica pomiędzy jednym a drugim wizerunkiem. Ciało stało się artefaktem, który artystka wpisała w dyskurs feministyczny. Akcji towarzyszyły nagrane wypowiedzi Ewy Partum oraz Valie Export i Ulrike Rosenbach – artystek, które również diagnozowały kobiecą tożsamość z perspektywy ciała. Napis na podłodze: „Artysta nie ma biografii. Bo artystka – inaczej niż artysta – ma biografię. U artystki jest istotne, czy jest młoda, czy stara”, sugerował, iż artystka w przeciwieństwie do artysty jest rozliczana ze swojego wieku. Partum pokazała silny związek pomiędzy kobiecą samoidentyfikacją a jej wyglądem, który w ogromnym stopniu ją determinuje. Tym samym poddała krytycznej refleksji automatyzm postrzegania ciała i kobiecej tożsamości.


Marta Ryczkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 526).

Opis prosty

Film jest dokumentacją performance’u. Artystka za pomocą charakteryzacji postarzyła prawą połowę swojego ciała. Lewa część ciała pozostała nienaruszona. Zdjęcia dokumentowały powolny proces przeistaczania się młodej kobiety w staruszkę. Ciało stało się narzędziem.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Ewa Partum
Ewa Partum

Obok performensu w kręgu jej zainteresowań pozostawała również sztuka konceptualna, interwencje w przestrzeni publicznej. Ważnym elementem jej twórczości jest „poezja konceptualna” realizowana w postaci obiektów poetyckich, w których pojawiał się również cielesny element – odcisk pomalowanych czerwoną szminką ust artystki. Na początku lat 70. XX wieku prowadziła w Łodzi Galerię Adres, która prezentowała sztukę konceptualną, performens, rejestrowała akcje, interwencje, pokazywała dokumentacje artystów z kręgu fluxus. Ewa Gałązka (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 317).  

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty