Ewa Partum
Zmiana. Mój problem jest problemem kobiety.
Datowanie: | 1979 |
Technika: | film barwny bez dźwięku, zapis cyfrowy (przeniesiony z taśmy filmowej 16 mm) |
Materiały: | kaseta Digital Betacam, kaseta MiniDV, płyta DVD |
Rozmiar: | czas trwania 8 min 12 s min |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 2011 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/57 |
Opis dzieła
Dokumentacja performansu w Galerii Art Forum w Łodzi. Artystka poddała prawą połowę ciała postarzającej charakteryzacji, lewa pozostała niezmieniona. Publiczność obserwowała proces przeistaczania się młodej kobiety w staruszkę. Działanie uwidaczniało różnice między nimi, zwracało uwagę na postrzeganie kobiecego ciała i tożsamości przez pryzmat wieku.
Film jest dokumentacją performance’u Ewy Partum, który odbył się w Galerii Art Forum w Łodzi. Artystka poddała prawą połowę swojego ciała zabiegom charakteryzatorskim, aby ją postarzyć, lewa część ciała pozostała nienaruszona. Zdjęcia dokumentowały powolny proces przeistaczania się młodej kobiety w staruszkę, coraz bardziej uwidoczniała się różnica pomiędzy jednym a drugim wizerunkiem. Ciało stało się artefaktem, który artystka wpisała w dyskurs feministyczny. Akcji towarzyszyły nagrane wypowiedzi Ewy Partum oraz Valie Export i Ulrike Rosenbach – artystek, które również diagnozowały kobiecą tożsamość z perspektywy ciała. Napis na podłodze: „Artysta nie ma biografii. Bo artystka – inaczej niż artysta – ma biografię. U artystki jest istotne, czy jest młoda, czy stara”, sugerował, iż artystka w przeciwieństwie do artysty jest rozliczana ze swojego wieku. Partum pokazała silny związek pomiędzy kobiecą samoidentyfikacją a jej wyglądem, który w ogromnym stopniu ją determinuje. Tym samym poddała krytycznej refleksji automatyzm postrzegania ciała i kobiecej tożsamości.
Marta Ryczkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 526).
Opis prosty
Film jest dokumentacją performance’u. Artystka za pomocą charakteryzacji postarzyła prawą połowę swojego ciała. Lewa część ciała pozostała nienaruszona. Zdjęcia dokumentowały powolny proces przeistaczania się młodej kobiety w staruszkę. Ciało stało się narzędziem.
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]