Datowanie: | 1928-1929 |
Materiały: | płótno, farba olejna |
Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 73 cm |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/46 |
Opis dzieła
Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 302)
Opis prosty
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Obraz pod tytułem „Domy w ogrodzie". Autorem jest Władysław Strzemiński, rok powstania pracy to ok. 1929, techniką olej na płótnie, wymiary wysokość 50 cm na 73 cm szerokość.
Obraz przedstawia domy ukryte wśród zieleni. Forma jest uproszczona, zgeometryzowana. Artysta maluje obraz swobodnymi plamami barwnymi. Paleta barw ograniczona do brązów, pomarańczy, zieleni i błękitów, granatów. Władysław Strzemiński inspiruje się w tej pracy osiągnięciami Paula Cezanne’a i kubistów. Poszukuje też własnej drogi twórczej pracując nad unizmem.
Unizm jest autorska koncepcją Władysława Strzemińskiego polegającą na zunifikowaniu powierzchni płótna przy jednoczesnym natężeniu formy. Władysław Strzemiński swoje rozważania teoretyczne na temat unizmu zawarł w książce pt. „Unizm w malarstwie".
Autorka skryptu: Katarzyna Mądrzycka-Adamczyk
Audiodeskrypcja
Władysław Strzemiński namalował domy częściowo zasłonięte drzewami i krzewami. Nakładał plamy koloru krótkimi pociągnięciami pędzla. Cały obraz jest gęsto wypełniony precyzyjnie stawianymi, podłużnymi plamkami farby. Domy i drzewa są uproszczone, zgeometryzowane. Domy oglądane są z wielu stron. Kolory nachodzą na siebie. Plamy koloru łączą się wzajemnie, przenikają. Dach domu na pierwszym planie tworzy kierunki ukośne. Przeważają jednak linie pionowe i poziome. Są to kontury domów, dachów, okien, kominów. Strzemiński namalował „Domy w ogrodzie" w 1928 roku. Władysław Strzemiński był wtedy nauczycielem rysunku w dwóch szkołach, w Koluszkach. Strzemiński chciał pokazać uczniom, jak malował, geometryzował i upraszczał formy Paul Cézanne. Nie mógł pokazać uczniom z Koluszek oryginalnych dzieł Paula Cézanne'a. Nie miał też dobrych reprodukcji. Władysław Strzemiński wzorował się na konkretnych obrazach Paula Cézanne'a („Góra Sainte-Victoire", 1885; „Château Noir", 1904). Jednak „Domy w ogrodzie" Władysława Strzemińskiego nie są kopią żadnego obrazu Paula Cézanne'a. „Domy w ogrodzie" jedynie naśladują sposób malowania Paula Cézanne'a.
Autorka skryptu: Małgorzata Wiktorko