Udostępnij:
Datowanie: 1936
Technika: litografia
Materiały: papier czerpany
Rozmiar:wys. 24 cm, szer. 32 cm
Sposób nabycia:przekaz
Data nabycia: 20.06.1977
Numer inwentarzowy: MS/SN/GR/1085/3

Opis dzieła

 

 

Opis dla osób ze spektrum autyzmu

Łódź bez funkcjonalizmu to teka graficzna Władysława Strzemińskiego. Teka graficzna to cykl prac. W tym cyklu są litografie.

Strzemiński zrobił te litografie w 1936 roku. Pokazał, jak widział Łódź. To miasto, w którym mieszkał.

Strzemiński użył linii. Kształt linii jest skomplikowany i nierówny, ale linia jest zamknięta. Jej kształt przypomina ruch oka – oko nie porusza się równo, ale faluje. Ta linia przypomina domy, fabryki z kominami i ludzi.

Strzemiński nie pokazał harmonii. Domy są nieporządne. Bardzo blisko nich są kominy fabryk. Takie miasto nie jest właściwym miejscem dla ludzi.

Dlatego Strzemiński pokazał smutnych ludzi. Oni stoją w rzędzie. Są bezrobotni, więc są nieważni. Dlatego Strzemiński nie pokazał ich twarzy.

Strzemiński pokazał swoje, prywatne doświadczenie miasta. On ocenił Łódź. Jego ocena jest zła.

Autor skryptu: Leszek Karczewski

Wystawy

Montaże. Debora Vogel i nowa legenda miasta [2017-10-27-2018-02-04]

Władysław Strzemiński
Władysław Strzemiński

Władysław Strzemiński, artysta i teoretyk, był czołowym przedstawicielem awangardy międzywojennej w Polsce. Urodził się w zaborze rosyjskim, w Mińsku, w rodzinie polskiej. Studiował w elitarnej Wojskowej Szkole Inżynieryjnej im. cara Mikołaja w Petersburgu. Podczas pierwszej wojny światowej doznał poważnych obrażeń, w wyniku których stracił jedną rękę, nogę i widzenie w jednym oku. Od 1917 roku bliżej zainteresował się sztuką i wtedy – lub rok później – poznał też swoją przyszłą żonę, Katarzynę Kobro. Od 1918 roku aktywnie działał w środowisku konstruktywistów rosyjskich. Już wtedy uczestniczył w posiedzeniach Pododdziału...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także