Ryszard Winiarski

Obszar 52

Udostępnij:
Datowanie: 1969 r.
Technika: malarstwo akrylowe
Materiały: farba akrylowa, płyta pilśniowa
Rozmiar:wys. 50 cm, szer. 50 cm, głęb. 10 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 01.06.1971
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/838

Opis dzieła

Złożone prace są efektem prostych operacji matematycznych. Czerń i biel, wysokość czy powierzchnia detali reliefów stanowią rezultat podporządkowania się wynikowi rzutu kostką. Wolność twórcza Winiarskiego podlegała dobrowolnej regulacji przez grę z przypadkiem.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
Dróżdż, Opałka, Winiarski. Trafić. Zatopić [2024-10-24-2026-09-21]

Ryszard Winiarski
Ryszard Winiarski

Matematyczne podejście do twórczości artysta zawdzięczał zapewne studiom inżynieryjnym (1953–59), które poprzedziły jego naukę w warszawskiej ASP (1958–66). Pozwoliło mu to w połowie lat 60. wynaleźć swoisty i bardzo konsekwentny system generowania form plastycznych, który uczynił go jednym z głównych twórców polskiej sztuki systemowej – nurtu popularnego w sztuce lat 70., który stanowił kontynuację eksperymentów sztuki konstruktywistycznej i konkretnej.   Paulina Kurc-Maj (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 421).