Mikołaj Smoczyński
The Secret Performance
Datowanie: | 1987 r. |
Technika: | fotografia cyfrowa |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 34,3 cm, szer. 44,6 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 02.01.1989 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2256 |
Opis dla osób ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
Mikołaj Smoczyński robił fotografie i instalacje. Jego prace istotnie związane są z miejscem w którym powstają. Określa się to jako sztuka „site specific”.
Opis dzieła:
Praca artysty „The Secret Performance” to kilka fotografii pokazujących fragment podłogi w jego pracowni, w Lublinie na ul. Zana 11. Fotografie były robione przez dziesięć lat (1983-1993). Na podłodze narastał kurz, pojawiały się cienie, plamy, kawałeczki jakichś nieokreślonych przedmiotów. Wszystko przykrywały coraz grubsze warstwy kurzu. Akcja robienia zdjęć fragmentu podłogi zakończyła się dlatego, że budynek, w którym była pracownia artysty, zburzono.
Nawiązania do innych dzieł:
„The Secret Performance” Mikołaja Smoczyńskiego zdaje się nawiązywać do słynnego zdjęcia Man Raya z 1922, pokazującego pracę Marcela Duchampa „Élevage de poussière” - Hodowla kurzu.
Praca Mikołaja Smoczyńskiego „Obraz prawdziwy” to fotografia instalacji powstałej też w pracowni artysty. Fotografia pokazuje niszczenie, rozpadanie się pociemniałych prac malarskich. Być może „Obraz prawdziwy” odnosi się do bardzo wczesnych prac malarskich Smoczyńskiego. Malarstwa, którego zaniechał, aby tworzyć instalacje.
Małgorzata Wiktorko, Agnieszka Wojciechowska – Sej, konsultacja ekspercka: Aleksandra Oszczęda.
Audiodeskrypcja
Autor: Mikołaj Smoczyński
Tytuł: „The Secret Performance”
Wymiary: wys. 33 cm, szer. 43,5 cm; wys. 34,3 cm, szer. 44,6 cm; wys. 34,2 cm, szer. 44,7 cm; wys. 105 cm, szer. 118,5 cm; wys. 105,5 cm, szer. 123,5 cm; wys. 105 cm, szer. 129,5 cm; wys. 104,5 cm, szer. 129,5 cm; wys. 106 cm, szer. 126 cm; wys. 34 cm, szer. 44,5 cm
Technika: fotografia czarno-biała
Rok powstania: 1988
Prace Mikołaja Smoczyńskiego to czarno białe prostokątne poziome fotografie. Fotografie są ciemne, mroczne. Każda z nich jest zbliżeniem na zakurzoną, chropawą posadzkę, przez którą gdzieniegdzie, nieregularnie przebiegają długie linie, dzielące ją pod kątem prostym na kwadratowe płaszczyzny. Nawet jeśli są to płytki pcv czy kafle – ich jednoznaczny charakter ukryty jest pod warstwą kurzu, brudu i przetarć. Na każdym zdjęciu na posadzce jest kałuża nieokreślonego płynu. Sprawia wrażenie tłustej, połyskującej cieczy. W kałużach odbija się światło z podzielonego szprosami okna. Kałuże są białe, świetliste. Kontrastują z szorstką, ciemną posadzką. Na każdym zdjęciu kompozycja i relacja cieczy do powierzchni posadzki jest inna. Na kilku fotografiach duża płaszczyzna posadzki jest skonfrontowana z jedną plamą płynu, umieszczoną niesymetrycznie. Na jednym ze zdjęć kałuże są cztery i tworzą rytmiczny szereg. Na innej fotografii – cała posadzka w kadrze upstrzona jest regularnie rozłożonymi kleksami cieczy, w których niczym w lusterkach rekonstruujemy duże industrialne okno.
„The Secret Performance” to seria realizowana przez Mikołaja Smoczyńskiego od 1983 do 1993 roku w jednym miejscu, w jego pracowni mieszczącej się w Lublinie przy ulicy Zana II. Wykorzystując jedynie naturalne światło wpadające z dużych okien znajdujących się na przeciwległej ścianie, artysta fotografował fragment podłogi znajdujący się na wprost wejścia. Praca nad serią zakończyła się wraz ze zburzeniem budynku. Tematem pracy stała się sama pracownia, do której artysta podchodził rytualnie. Nie była to tylko przestrzeń do pracy, ale temat sam w sobie. W tej pracowni artysta realizował swój sekretny, dokamerowy performans.
Agnieszka Wojciechowska – Sej, konsultacja ekspercka: Magdalena Rutkowska.
Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN