• Przejdź do menu głównego
  • Przejdź do treści
  • Przejdź do wyszukiwarki
  • Deklaracja dostępności
  • Dolne Menu
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Wyszukiwarka
zaawansowana
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Logo MSL
Menu
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Czcionka: A A+ A++ A
Kontrast:
A
A
A
A
informacja dla niepełnosprawnych
Muzeum Sztuki w Łodzi
Rezerwacja biletów
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish
  • kolekcja
    • kolekcja sztuki XX i XXI wieku
    • kolekcja sztuki dawnej
    • sala neoplastyczna
    • nowe dzieła w kolekcji
    • pokazy tematyczne
    • straty wojenne muzeum sztuki w łodzi
  • archiwum
    • archiwum wystaw i wydarzeń ms
    • druki
    • dokumenty sztuki XX i XXI wieku
  • wiedza
    • audio, wideo
    • teksty
  • biblioteka
    • katalog elektroniczny
    • komputerowy katalog kartkowy
  • dostępność
  • moje zasoby
Change language:
Obrazek dla zmiana języka na język angielskiEnglish

Studio Eksperymentalne Polskiego Radia (SEPR)

Jesteś tutaj: Strona główna > Dzieła
Idź do całej kolekcji


Studio Eksperymentalne Polskiego Radia (SEPR)

DANIEL MUZYCZUK

Kurator, kierownik Działu Sztuki Nowoczesnej



Studio Eksperymentalne Polskiego Radia (SEPR) to jednostka powołana w Polskim Radiu w 1957 roku, której misją była produkcja, badanie i upowszechnianie dźwięków elektroakustycznych i elektronicznych. Produkowało muzykę autonomiczną, ale przygotowywało również dźwięki na potrzeby radia, telewizji, filmu i wystaw.

Pierwszym kierownikiem studia został muzykolog Józef Patkowski, który zbudował zespół składający się początkowo z Krzysztofa Szlifirskiego, Wojciecha Makowskiego, Anny Skrzyńskiej oraz dwóch inżynierów dźwięku: Eugeniusza Rudnika i Bohdana Mazurka. W późniejszym okresie w studio pracowali między innymi również: Grażyna Karaśkiewicz, Barbara Okoń-Makowska, Ewa Guziołek-Tubelewicz, Tadeusz Sudnik oraz Ryszard Szeremeta. Inżynierowie, którzy wyszkolili się w obsłudze sprzętu, mieli być pomocni dla kompozytorów, którzy odwiedzali instytut w celu realizacji utworów. Ta specyficzna struktura pozwoliła na szybkie wdrożenie twórców, którzy wcześniej nie pracowali z nowymi maszynami. Wśród kompozytorów, którzy pracowali w studiu byli czołowi twórcy: Andrzej Dobrowolski, Krzysztof Penderecki, Bogusław Schaeffer, Elżbieta Sikora, Tomasz Sikorski i Krzysztof Knittel, a także Arne Nordheim, Dubravko Detoni, Franco Evangelisti, Roland Kayn czy Teresa Rampazzi.






Od samego początku studio zajmowało się również realizacją ścieżek dźwiękowych do produkcji science-fiction, eksperymentalnych animacji oraz filmów fabularnych. Ten obszar umożliwił dostęp do muzyki produkowanej w studio również twórcom związanym z Warsztatem Formy Filmowej, co zaowocowało współpracą z Eugeniuszem Rudnikiem nad dwoma filmami Józefa Robakowskiego oraz jednym Janusza Połoma. Twórcy dostrzegali powinowactwo pomiędzy dążeniami kompozytorów muzyki na taśmie i zainteresowanym materialnymi właściwościami taśmy filmowej kinem strukturalnym. Patkowski i Rudnik zostali również zaproszeni z prezentacjami na realizowane przez WFF w 1973 roku w Galerii El w Elblągu Kinolaboratorium. 





Z kinem współpracował również Bogusław Schaeffer, który w czasie realizacji muzyki do filmu dokumentalnego o Władysławie Strzemińskim w 1968 roku, zrealizował również autonomiczną kompozycję zatytułowaną Hommage á Strzemiński, w której wykorzystał fragmenty Teorii widzenia. Taśma z tą kompozycją znajduje się w zbiorach Muzeum Sztuki. Schaeffer był również twórcą eksperymentalnych notacji graficznych wykorzystywanych do zapisu tak muzyki akustycznej jak i elektroakustycznej. Przykładami takich dzieł są: Temat. Muzyka elektroniczna oraz PR I-VIII. W zbiorach instytucji są również partytury i inne realizacje graficzne kompozytora reprezentującego kolejne pokolenie twórców związanych z SEPR-em – Krzysztofa Knittla. Niejednokrotnie współpracował on z artystami wizualnymi oraz instytucjami sztuki. Pierwsza płyta z jego muzyką została wydana przez Alma-Art – inicjatywę Andrzeja Mitana, a jej okładka zaprojektowana przez Włodzimierza Borowskiego zawiera obcięte specjalnie na tą okazję włosy Knittla. Również płyta Andrzeja Bieżana z okładką autorstwa Tadeusza Rolke oraz częściowo płyta Helmuta Nadolskiego z okładką Andrzeja Szewczyka zostały zrealizowane w SEPR-ze.



[Zaproszenie] Studio Eksperymentalne Polskiego Radia. Konferencja międzynarodowa, Muzeum Sztuki w Łodzi, 2017




Kompozytor Zygmunt Krauze zainspirowany Strzemińskim i we współpracy z Teresą Kelm i Henrykiem Morelem zrealizował w 1968 roku pionierską instalację dźwiękową Kompozycję przestrzenno-muzyczną. Taśmy, które stanowią podstawę realizacji zostały przygotowane również we współpracy ze studiem.

Dwie wczesne realizacje wykonał we współpracy ze studiem również Krzysztof Wodiczko. Nad słynnym Instrumentem osobistym pracował z Wojciechem Makowskim, który był odpowiedzialny za podzespoły i mechanizmy sterujące. W tym samym okresie powstały również skomponowane wspólnie z Szábolcsem Esztényim Same tranzystory. 









W kolekcji Muzeum Sztuki są również prace świadczące o międzynarodowych kontaktach SEPR-u. Ennio Chiggio był członkiem nie tylko wystawiającego w Łodzi w 1967 roku Gruppo N, ale również kolektywu kompozytorskiego Nuove Proposte Sonore, którego liderką była Teresa Rampazzi. Wizyta Włochów w Polsce była również związana z ich wizytą i pracą w warszawskim studio.


Więcej informacji o Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia znajdziesz w naszych publikacjach: Notatki z podziemia (2016), Dźwięki elektrycznego ciała. Eksperymenty w sztuce i muzyce w Europie Wschodniej 1957-1984 (2012), Czarny pokój i inne pokoje. Zbiór tekstów o Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia (2018), Patkowski. Ambasador muzyki z Marsa (2019), Ultra Sounds. The Sonic Art of Polish Radio Experimental Studio (2019), a także na płytach: Sounding The Body Electric. Experiments in art and music in Eastern Europe 1964-1984 (2013), Zygmunt Krauze - Spatial Music (2013), Ptacy i ludzie. Ballada dokumentalna o Eugeniuszu Rudniku (2020) . 


Sortowanie:
  • Artysta / artystka A-Z
  • Artysta / artystka Z-A
  • Tytuł A-Z
  • Tytuł Z-A
  • Datowanie (najdalsze)
  • Datowanie (najnowsze)
  • Czas nabycia (najdalsze)
  • Czas nabycia (najnowsze)
Wyświetlaj: Kafelki Kafelki Lista Lista
Domyślna grafika dzieła
Bogusław Schaeffer (Schäffer)
Partytura PR - I⁸
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Na białym tle kartki  linie czarnym pisakiem, niebieskim długopisem i ołówkiem rysują abstrakcyjne kształty, tworzące na środku kształt przypominający chmurę.
Krzysztof Knittel
Cimochowizna
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Zdjęcie białej, podłużnej kartki maszynopisu. Na białym tle ciemne, lekko wyblakłe litery. Jedno słowo dopisane długopisem.
Krzysztof Knittel
Sonata da camera nr 8 dla Andrzeja Chłopeckiego
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Na zdjęciu partytura utworu, odręcznie pisana i rysowana flamastrami w kolorach granatowym, czerwonym i czarnym.  Na górze tytuł, poniżej 6 punktów z rozwinięciem.
Krzysztof Knittel
Sonata da camera nr 1 dla Tomasza Stańki
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Pionowa kartka na której za pomocą nut i słów zapisano partyturę utworu. Zapis łączy pismo maszynowe z odręcznymi notatkami w różnych kolorach.
Krzysztof Knittel
14 wariacji Piotra Bikonta i Krzysztofa Knittla na temat 14 wariacji Edwina Morgana na temat 14 słów Johna Cage’a / 14 Variations by Piotr Bikont and Krzysztof Knittel on 14 Variations by Edwin Morgan on 14 Words by John Cage
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Biała kartka papieru o orientacji pionowej z wydrukowanym szarym tuszem diagramem złożonym z komórek połączonych strzałkami, zawierających teksty komend gry.
Krzysztof Knittel
Gra komputerowa Chopin / Computer Game Chopin
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Muzyka Strażnicy / Music of Tower
Krzysztof Knittel
Muzyka Strażnicy / Music of Tower
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Na białym tle kolaż z kilku czarno-białych fotografii przedstawiających muzyków przy pracy, z odręcznymi dopiskami.
Krzysztof Knittel
Plakat Niezależnego Studia Muzyki Elektroakustycznej
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Zdjęcie pierwszej strony maszynopisu utworu
Krzysztof Knittel
Niebo gwiaździste / Starry Sky
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Człowiek – orkiestra / Man – orchestra
Krzysztof Knittel
Człowiek – orkiestra / Man – orchestra
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Zdjęcie odręcznej notatki kolorowymi flamastrami, łączącej elementy tekstu i rysunku. Część zajmująca prawy górny róg pokreślona, tworzy graficzną formę.
Krzysztof Knittel
Norcet
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Poligamia / Polygamy
Krzysztof Knittel
Poligamia / Polygamy
Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku
Poprzednia strona
12
Poprzednia strona
Następna strona
Logo MSL
  • Facebook (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Youtube  (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Twitter   (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Instagram (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Google+ (otwarcie linku w nowej karcie)
  • Strona główna
  • Mapa serwisu
  • BIP
  • O projekcie
  • Deklaracja dostępności
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Wróć do góry serwisu ^
Fundusze Europejskie
Copyright © 2009 - 2024 Muzeum Sztuki w Łodzi