Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Plakat]  Ekspresjonizm niemiecki. Grafika ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi […] [Plakat]  Ekspresjonizm niemiecki. Grafika ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1281/thumb_311.jpg) 
                     ![[Plakat] Łódź Getto. Fotografie Henryka Rosa […] [Plakat] Łódź Getto. Fotografie Henryka Rosa […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1284/thumb_314.jpg) 
                     ![[Plakat]  Daniel Buren, Hommage à Henryk Stażewski, Cabane éclatée avec tissu blanc et noir, travail situé 1985-2009 […] [Plakat]  Daniel Buren, Hommage à Henryk Stażewski, Cabane éclatée avec tissu blanc et noir, travail situé 1985-2009 […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1314/thumb_344.jpg) 
                     ![[Plakat] Ausstellung Laibach Kunst – Rekapitulacja 2009 […] [Plakat] Ausstellung Laibach Kunst – Rekapitulacja 2009 […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1316/thumb_346.jpg) 
                     ![[Plakat]  Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej w latach 1979 – 1989 […] [Plakat]  Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej w latach 1979 – 1989 […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1317/thumb_347.jpg) 
                     ![[Plakat] Political / Minimal […] [Plakat] Political / Minimal […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1318/thumb_348.jpg) 
                     ![[Plakat]  Malarstwo polskie od XVII do pocz. XX wieku w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi […] [Plakat]  Malarstwo polskie od XVII do pocz. XX wieku w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1320/thumb_350.jpg) 
                     ![[Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Maria […] [Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Maria […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1321/thumb_351.jpg) 
                     ![[Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Violeta […] [Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Violeta […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1322/thumb_352.jpg) 
                     ![[Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Agnieszka […] [Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Agnieszka […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1323/thumb_353.jpg) 
                     ![[Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Magda […] [Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Magda […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1324/thumb_354.jpg) 
                     ![[Plakat]  Polak, Żyd, artysta. Tożsamość i awangarda […] [Plakat]  Polak, Żyd, artysta. Tożsamość i awangarda […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1325/thumb_355.jpg) 
                      
       
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                ![Struktura pola [Strukturfeld] Struktura pola [Strukturfeld]](https://zasoby.msl.org.pl/files/arts/images/514/thumb_24030.jpg) 
                 
                