Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                      
                     ![Prototypowanie idei: symulator „Nawigator” i psychoanaliza [rozmowy i wywiady] Prototypowanie idei: symulator „Nawigator” i psychoanaliza [rozmowy i wywiady]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3116/thumb_1_prototypowanie001.jpg) 
                     ![Post-Industralia: Symfonia Fabryki Ursus. Rozmowa z Jaśminą Wójcik i Igorem Stokfiszewskim [rozmowy i wywiady] Post-Industralia: Symfonia Fabryki Ursus. Rozmowa z Jaśminą Wójcik i Igorem Stokfiszewskim [rozmowy i wywiady]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3117/thumb_1_Symfonia_Fabryki_Ursus__kadr_z_filmu.jpg) 
                      
                     ![[Informator] Prototypy/02: Codex Subpartum/ Prototypes/02: Codex Subpartum [...] [Informator] Prototypy/02: Codex Subpartum/ Prototypes/02: Codex Subpartum [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3121/thumb_1_808_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] R.H. Quaytman. Słońce nie porusza się. rozdział 35/The Sun Does Not Move. Chapter 35 [...] [Zaproszenie] R.H. Quaytman. Słońce nie porusza się. rozdział 35/The Sun Does Not Move. Chapter 35 [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3122/thumb_1_807_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Komponowanie przestrzeni. Rzeźby Awangardy [...] [Zaproszenie] Komponowanie przestrzeni. Rzeźby Awangardy [...]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3123/thumb_1_809_1.jpg) 
                      
                     ![Post-Industralia: Łódź/Tampere. Wspólna przeszłość, różna pamięć. [wykład] Post-Industralia: Łódź/Tampere. Wspólna przeszłość, różna pamięć. [wykład]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/3127/thumb_1_Postindustralia_Bronis__aw_Wilkoszewski_Fabryka_Pozna__skiego.jpg) 
                      
                      
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                