Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda
| tytuł: | Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 22.06-23-09.2018 | 
| miejsce wydarzenia: | ms (obecnie ms1, ul. Więckowskiego 36) | 
| kurator: | Aleksandra Jach | 
Opis
Wystawa łączyła dzieła artysty z jego wizualnymi inspiracjami oraz sztuką współczesną. Zmiennokształtność pozwala analizować Eisensteina i odwrotnie – Eisenstein staje się metodą w myśleniu o zmiennokształtności.
Zmiennokształtność to siła przekreślająca granice pomiędzy myśleniem i działaniem, tworzeniem i destrukcją, organizmami i materią, życiem i śmiercią. Metamorfoza przeraża – rodzi kształty nieoswojone i nieprzewidywalne. Może także fascynować, kojarzyć się z wolnością i ucieczką przed normami. Odnalezienie się w tej dynamice i wykorzystywanie plastyczności ciała, materii i relacji jest umiejętnością wartą rozwijania. Polem eksperymentów z formą może być sztuka. Ćwiczy w rozciąganiu granic, przekraczaniu ich i wykreślaniu nowych. Oswaja ze zmianą.
Wystawa opowiadała o zmiennokształtności poprzez postać Siergieja Eisensteina. Wykorzystywała do tego biografię znanego reżysera i teoretyka, jego filmy, rysunki oraz teksty. Artysta eksplorował potencjał metamorfozy przede wszystkim w swoich rysunkach. Eksperymentalny charakter tych prac nie tylko wiąże się z odkrywaniem nowych tematów i sposobów ekspresji, ale stanowi też klucz do zrozumienia twórczości autora jako działania skoncentrowanego na procesie. Rysunki były dla niego metodą tworzenia i myślenia: wizualnym dziennikiem pozwalającym na bieżąco notować ewolucję siebie i świata.
Podążając tropami pozostawionymi przez artystę, otrzymujemy opowieść o nieustannej transformacji materii, jej wpływie na postrzeganie historii, tożsamości, ciała, popędów i relacji. Mietod [Metoda] (1932–1948) to jedna z ostatnich – nieukończonych – książek Eisensteina, w której głosił on potrzebę „myślenia poprzez zmysły”. Takie myślenie wymaga umiejętnej rejestracji przeskoków do innego stanu skupienia, w stronę nowej formy życia lub nowego sposobu funkcjonowania. Sztuka eksponuje momenty ekstazy (ex-stasis), kiedy woda zamienia się w parę, ogień w popiół, a człowiek przekształca się w zwierzę albo staje się kupką kurzu. Sama także prowokuje ciąg transformacji, a jej forma jest tylko nietrwałym uchwyceniem ewolucji świata; ożywianiem tego, co nie-żywe, tworzeniem kostiumów i masek, destrukcją, fragmentaryzacją i poszukiwaniem jedności.
Wystawa oparta była na cytatach i fragmentach, które spaja hasło „filmowości”. Eisensteina fascynowała umiejętność manipulowania doświadczeniem czasu i przestrzeni za pomocą różnych gatunków artystycznych. Dlatego na wystawie obecne są odniesienia do twórczości inspirujących go artystów pracujących nie tylko z filmem, ale także z rysunkiem czy animacją (Miguel Covarrubias, Walt Disney, Honoré Daumier, J.J. Grandville, Jean Painlevé, Saul Steinberg). „Filmowość” dzieł sztuki była dla Eisensteina warunkiem reprezentacji plazmatycznych cech materii i organizmów. Prace Marcela Broodthaersa, Wandy Czełkowskiej, Władysława Hasiora, Petera Kassovitza, Grzegorza Kowalskiego, Any Mendiety,  Hanny Nowickiej, Allana Schneidera, Piotra Kopika czy Franciszki Themerson, zestawione w przestrzeni wystawy z dorobkiem Eistensteina, rozwijały intuicje reżysera i teoretyka i udowadniały, jak bardzo temat zmiennokształtności jest aktualny w sztuce współczesnej.
Niektóre prace prezentowane na wystawie zawierały treści, które mogą być odebrane jako kontrowersyjne. Wstęp dla osób niepełnoletnich jedynie za zgodą opiekunów. 
Kuratorka: Aleksandra Jach
Architektura wystawy: Krzysztof Skoczylas
Identyfikacja wizualna wystawy: Turbodizel
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Plakat]  Ekspresjonizm niemiecki. Grafika ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi […] [Plakat]  Ekspresjonizm niemiecki. Grafika ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1281/thumb_311.jpg) 
                     ![[Plakat] Łódź Getto. Fotografie Henryka Rosa […] [Plakat] Łódź Getto. Fotografie Henryka Rosa […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1284/thumb_314.jpg) 
                     ![[Plakat]  Daniel Buren, Hommage à Henryk Stażewski, Cabane éclatée avec tissu blanc et noir, travail situé 1985-2009 […] [Plakat]  Daniel Buren, Hommage à Henryk Stażewski, Cabane éclatée avec tissu blanc et noir, travail situé 1985-2009 […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1314/thumb_344.jpg) 
                     ![[Plakat] Ausstellung Laibach Kunst – Rekapitulacja 2009 […] [Plakat] Ausstellung Laibach Kunst – Rekapitulacja 2009 […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1316/thumb_346.jpg) 
                     ![[Plakat]  Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej w latach 1979 – 1989 […] [Plakat]  Szczerość i blaga. Etyka prac Łodzi Kaliskiej w latach 1979 – 1989 […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1317/thumb_347.jpg) 
                     ![[Plakat] Political / Minimal […] [Plakat] Political / Minimal […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1318/thumb_348.jpg) 
                     ![[Plakat]  Malarstwo polskie od XVII do pocz. XX wieku w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi […] [Plakat]  Malarstwo polskie od XVII do pocz. XX wieku w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1320/thumb_350.jpg) 
                     ![[Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Maria […] [Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Maria […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1321/thumb_351.jpg) 
                     ![[Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Violeta […] [Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Violeta […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1322/thumb_352.jpg) 
                     ![[Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Agnieszka […] [Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Agnieszka […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1323/thumb_353.jpg) 
                     ![[Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Magda […] [Plakat]  Sanja Iveković. Trening czyni mistrza. Magda […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1324/thumb_354.jpg) 
                     ![[Plakat]  Polak, Żyd, artysta. Tożsamość i awangarda […] [Plakat]  Polak, Żyd, artysta. Tożsamość i awangarda […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1325/thumb_355.jpg) 
                     ![Wielkie medytacje nr 3 [Grosse Meditation N.3] Kompozycja abstrakcyjna, na brązowym tle w centrum cztery pola koloru - po lewej niebieski i brązowy, po prawej czerwony przechodzący w żółty, odzielone grubymi czarnymi liniami, układają się w schematyczne przedstawienie twarzy.](https://zasoby.msl.org.pl/files/arts/images/489/thumb_25012.jpg) 
                ![Głowa [Kopf] Kompozycja abstrakcyjnych form, przedstawiająca zgeometryzowaną twarz ludzką w pastelowych barwach, dominują różowa i żółta..](https://zasoby.msl.org.pl/files/arts/images/490/thumb_25154.jpg) 
                 
                 
       
                 
                 
                