Datowanie: | 1980 |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | z ramą: wys. 34,2 cm, szer. 27,3 cm; bez ramy: wys. 25,3 cm, szer. 20,2 cm |
Data nabycia: | 03.09.2019 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3092 |
Opis dzieła
„Solaryzacja uzyskana podczas wywoływania zdjęcia w ciemni dodaje blasku oku kochanki” - tak o tej pracy Barbara Hammer napisała w folderze towarzyszącym wystawie „Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer" w madryckim oddziale galerii KOW (2018/2019).
Oko otulone zmarszczkami patrzy na nas czule, w źrenicy zdaje się odbijać autorka fotografii i to ona jest obiektem owego spojrzenie. Owo spojrzenie odzyskuje władzę nad tym, jak chce być postrzegane.
Solaryzacja to zabieg całkowitego lub częściowego odwrócenia obrazu fotograficznego (lub filmowego) z negatywowego na pozytywowy. W kontekście twórczości Barbary Hammer zastosowanie tego zabiegu w fotografii wydaje się być feministycznym manifestem - kobieta, jej ciało i jej spojrzenie, uzyskuje władzę nad swoją reprezentacją i detronizując męskiego widza odwraca patriarchalny porządek (nie jest obiektem do oglądania, ale twórczynią obrazu i aktywną obserwatorką).
Katarzyna Słoboda
Dzieła zakupione z programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Narodowe kolekcje sztuki współczesnej" 2019
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.