#otwarty Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku

Julio Le Parc

Multpila: Wątki zmienne (Multipla Nr 17 LP)

Udostępnij:
Datowanie: 1968
Technika: cięcie, rzeźba
Materiały:metal, silnik, instalacja elektryczna
Rozmiar:szer. 30 cm x wys. 30 cm x gł. 30 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 29.12.1970
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/111
Dzieło dostępne na ekspozycji:tak

Opis dzieła

Co dzieje się z obrazem, gdy zostaje on wprawiony w ruch? Postrzegany przez nas obraz ulega stałej zmianie dzięki ruchowi obrotowemu środkowego elementu. Co więcej nasze oko zaczyna mylić autentyczny ruch obracającej się formy z ruchem pozornym, będącym efektem odbijania się statycznych linii na powierzchni metalu.

Wątki zmienne stanowią eksperymentalne urządzenie do badania, jak zmienia się postrzeganie układu regularnych linii w wyniku odbicia na nierównej, obracającej się powierzchni. Multipla oznacza, że jest to jeden z wielu powstałych egzemplarzy.

Badanie natury widzenia i eksperymentowanie efektami optycznymi określa pole działania Op-Artu. Le Parc projektował trójwymiarowe obiekty ruchome wykorzystujące efekty ruchu i gry światła, w których m.in. eksperymentował z lustrami. Na podobnej zasadzie konstruował też całe przestrzenie. Wykonywał również prace wykorzystujące zasady geometrii i myślenie systemowe w swoich poszukiwaniach nowych, innych sposobów widzenia, kontynuuje on tradycję traktowania sztuki jako niemalże naukowego czy inżynierskiego projektowania służącego przebudowie rzeczywistości społecznej.


Paulina Kurc-Maj (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb. [315]).

Julio Le Parc

Należy do ważniejszych przedstawicieli sztuki konkretnej, stanowiącej rozwinięcie sztuki konstruktywistycznej z lat 20. i 30. XX wieku, w której kluczowym elementem było badanie zasad konstruowania formy dzieła i jego oddziaływania. Już w latach 40. zainteresował się argentyńskim nurtem sztuki konkretnej Arte Concreto-Invención. Swoje poszukiwania rozwinął po przyjeździe do Paryża w 1958 roku w odniesieniu do tradycji konstruktywizmu oraz prac Victora Vasarely’ego i Pieta Mondriana. Był współzałożycielem europejskich Groupe de Recherches d’art Visuel i ruchu Nouvelle Tendence. Paulina Kurc-Maj (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak....

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także