Suzanne Treister
HEXEN 2.0/Tarot/King of Chalices - Stafford Beer / HEXEN 2.0/Tarot/Król Kielichów - Stafford Beer
Datowanie: | 2009-2011 |
Technika: | druk |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 29,7 cm, szer. 21 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/2215/14 |
Opis dzieła
Prace z cyklu Hexen 2.0 nawiązują do systemu kart tarota, który jednak staje się jedynie pretekstem do stworzenia traktatów opisujących złożoną sieć równolegle przeplatającej się historii kontrkultury i historii mechanizmów kontroli w świecie po drugiej wojnie światowej. Punktem węzłowym tej opowieści są odbywające się na początku lat 50. konferencje Macy (1946–1953), które dotyczyły ogólnej teorii działania ludzkiego mózgu w nawiązaniu do cybernetyki, jej zwieńczeniem natomiast – powstanie internetu. Tym samym artystka nakreśla nieznaną historię XX-wiecznego modernizmu, w którym kultury alternatywne i zimna wojna są nierozerwalnie związane. W tej opowieści H.P. Lovecraft, Jean-Jacques Rousseau, Unabomber, Ada Lovelace, William Blake, Alan Turing, William Gibson i Nikola Tesla spotykają się z dronami, internetem, CIA, KGB, Google i Latem Miłości. Przyjęta przez artystkę forma diagramu jest rodzajem zaproszenia do tworzenia z dostępnych informacji nowych konstelacji, a tym samym nowych, możliwych do zrealizowania scenariuszy dla modernizmu. Cykl składa się z 14 druków.
Daniel Muzyczuk