Ewa Partum

Metapoezja

Udostępnij:
Datowanie: 1972
Technika: fotografia barwna
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 50 cm, szer. 74,5 cm; z ramą: wys. 64,5 cm, szer. 84,5 cm
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/2980/2

Opis dzieła

Performans Ewy Partum Metapoezja w 1972 roku w ogrodzie Muzeum Sztuki miał miejsce w trakcie Kolokwium ICOM. Wizerunek artystki rzucającej w przestrzeni litery wybranego tekstu, poprzedzało działanie Poem by Ewa nad brzegiem morza w 1971 r.

Poezję aktywną, łączącą ciało i literę w przestrzeni, tworzył przypadek, żywioł w krajobrazie i zwielokrotnione elementy znanego tekstu. Podczas Manifesta 7 - Europejskiego Biennale Sztuki w projekcie Drogi do Rovereto, taką rolę spełniły fragmenty powieści Josepha Zoderera Szczęście przy myciu rąk. Wcześniej, w Tate Modern w Londynie w Turbine Hall w trakcie performansu Poezja aktywna J. Joyce, Ulisses, to fragmenty kanonu literatury „przeliterowane” w przestrzeni i spływające w powietrzu z wysoka, stawały się czasową instalacją.

Poezja aktywna otwierała wystawę indywidualną Ewy Partum Nic nie zatrzyma idei sztuki w Muzeum Sztuki w 2014 r.

Maria Morzuch

Ewa Partum
Ewa Partum

Obok performensu w kręgu jej zainteresowań pozostawała również sztuka konceptualna, interwencje w przestrzeni publicznej. Ważnym elementem jej twórczości jest „poezja konceptualna” realizowana w postaci obiektów poetyckich, w których pojawiał się również cielesny element – odcisk pomalowanych czerwoną szminką ust artystki. Na początku lat 70. XX wieku prowadziła w Łodzi Galerię Adres, która prezentowała sztukę konceptualną, performens, rejestrowała akcje, interwencje, pokazywała dokumentacje artystów z kręgu fluxus. Ewa Gałązka (Cytat za: „Abecadło", red. Jarosław Lubiak. Łódź: Muzeum Sztuki w Łodzi. 2010. s. 317).  

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty