Adam Jastrzębski
Winylowiec unistyczny (szary)
Datowanie: | 2007 |
Technika: | nalepianie |
Materiały: | folia samoprzylepna, PCV |
Rozmiar: | wys. 50 cm, szer. 50 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 30.11.2007 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/1998 |
Opis dzieła
Adam-X to artysta w przewrotny sposób działający na styku obiegu galeryjnego i street artu. Na potrzeby wystawy Implant w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej w 2004 r. wykorzystał on klasyczny obraz Bronisława Marii Linkego Autobus (1957‑1961) ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Płótno posłużyło za punkt wyjścia dla serii vlepek, tworzących organiczną strukturę opanowującą przestrzeń galerii. Winylowce unistyczne rozumieć można jako kontynuację tych działań. Przygotowane dla Muzeum Sztuki w Łodzi prace z żółtej i szarej folii samoprzylepnej zostały przycięte do rozmiarów odpowiadających dwóm kompozycjom unistycznym Władysława Strzemińskiego. W ten sposób, Adam-X odwołuje się do kluczowej dla historii Muzeum postaci, proponując zarazem własny, zgeometryzowany język artystyczny – pozbawiony pretensji do uniwersalizmu, jednak nacechowany podobną konsekwencją i uporem.
Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 798).