Adam Jastrzębski

Winylowiec unistyczny (szary)

Udostępnij:
Datowanie: 2007
Technika: nalepianie
Materiały: folia samoprzylepna, PCV
Rozmiar:wys. 50 cm, szer. 50 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 30.11.2007
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/1998

Opis dzieła

Adam-X to artysta w przewrotny sposób działający na styku obiegu galeryjnego i street artu. Na potrzeby wystawy Implant w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej w 2004 r. wykorzystał on klasyczny obraz Bronisława Marii Linkego Autobus (1957‑1961) ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Płótno posłużyło za punkt wyjścia dla serii vlepek, tworzących organiczną strukturę opanowującą przestrzeń galerii. Winylowce unistyczne rozumieć można jako kontynuację tych działań. Przygotowane dla Muzeum Sztuki w Łodzi prace z żółtej i szarej folii samoprzylepnej zostały przycięte do rozmiarów odpowiadających dwóm kompozycjom unistycznym Władysława Strzemińskiego. W ten sposób, Adam-X odwołuje się do kluczowej dla historii Muzeum postaci, proponując zarazem własny, zgeometryzowany język artystyczny – pozbawiony pretensji do uniwersalizmu, jednak nacechowany podobną konsekwencją i uporem.

Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 798).

Adam Jastrzębski

Artysta związany z Warszawą. Absolwent historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, dyplom w 2004. W czasie studiów współpracował z pismem „Sekcja” i Galerią Zakręt. Jako Adam-X w latach 2003-2008 tworzył murale i vlepki, okazjonalnie komiksy. Działał jako niezależny kurator. Współtworzył vlepnet, grupę animującą polską sztukę ulicy, tworzącą portal internetowy. Od 2007 roku realizuje cykl z pogranicza malarstwa zatytułowany „Vinylowiec”, którego idea opiera się na „temacie ewoluującej formy”. Przybiera postać amorficznych bytów, kształtów składanych z ręcznie wycinanych, kolorowych modułów, które łączą się w skomplikowane...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji