Jan Bułhak

Sodoma i Gomora. Warszawa – Nalewki

Udostępnij:
Datowanie: 1948
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 29,9 cm, szer. 39,5 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 05.09.1988
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/2037

Opis dzieła

Koniec wojny i pożar w wileńskiej pracowni spowodowały, że Jan Bułhak postanowił przyjechać do odbudowywanej stolicy. Tu kontynuował swoją działalność fotograficzną, dokumentował ziemie odzyskane, w tym zniszczony Wrocław, wreszcie brał udział w wystawach m.in. w Nowoczesnej Fotografice Polskiej (Muzeum Narodowe w Warszawie) w 1948 r. Fotografia Sodoma i Gomora. Warszawa – Nalewki jest świadectwem ogromu powojennych zniszczeń – wszystko zburzone, wypalone, starte w proch. Zniknęły domy i całe ulice, a ich mieszkańcy zapadli się pod ziemię. Oto widzimy Nalewki, niegdyś najludniejszą ulicę dzielnicy żydowskiej w Warszawie, którą po powstaniu w getcie w 1943 r. Niemcy zrównali z ziemią. W tle, na horyzoncie miasto – równie martwe, spalone rok później, bezludne po powstaniu warszawskim. Biblijne Sodoma i Gomora uległy zagładzie przez grzech. Czym zawiniła Warszawa? Czym zawinili mieszkańcy Nalewek?

Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 790).

Jan Bułhak

Urodzony w Ostaszynie na Ziemii Nowogrodzkiej, zm. w Giżycku, studiował filozofię na Uniwersytecie Jagiellońskim, kształcił się w pracowni Hugo Erfurtha w Dreźnie. Kierował Zakładem Fotografii Artystycznej na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego w Wilnie. Założyciel i prezes Fotoklubu Wileńskiego (1927), współzałożyciel Fotoklubu Polskiego (1929) i ZPAF (1947). Twórca fotografiki i fotografii ojczystej. Przez większość życia związany z Wilnem.    

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji