Stanisław Grabowski
Martwa natura
Datowanie: | 1925 |
Technika: | malarstwo olejne, kolaż |
Materiały: | płótno, farba olejna, piasek, gazeta |
Rozmiar: | wys. 32 cm, szer. 41 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 04.1930 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/6 |
Opis dzieła
„Malarstwo: narkotyk przeciwko rzeczywistości, fałszywy klucz, co otwiera marzenia: czy fałszywy klucz? Klucz?” – poetycko dywagował na temat twórczości młodego Grabowskiego, przy okazji jego wystawy w Paryżu w 1930 r., jego mistrz, malarz Amadée Ozenfant. Ta wczesna kompozycja ukazuje, jak silny wpływ na twórczość Grabowskiego miał Ozenfant, jeden z twórców puryzmu. Kierunek ten był rozwinięciem zasad kubizmu w kierunku większej syntezy środków malarskich. Kompozycje purystyczne zbudowane są na subtelnie skomponowanej harmonii kształtów i kolorów. Grabowski w „Martwej naturze" tworzy swoją własną interpretację tych zasad, stosuje intensywne kolory i w materię malarską wprowadza elementy kolażu – ścinki gazet i piasek. Kompozycja niejako wciąga wzrok widza do środka, od ciemnego tła, poprzez statyczne kształty do całkiem dynamicznych form w centrum obrazu. Czyżby ów obraz poprzez ten ruch dośrodkowy otwierał – jak chciał Ozenfant – inną rzeczywistość?
Karol Jóźwiak (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 202).
A Polish Avant-garde, Katarzyna Kobro, Władysław Strzemiński [2018-10-24-2019-01-14]
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]
Awangardowe muzeum [2021-10-15-2022-05-01]
Czerwona materia. Nadia Léger [2018-05-25-2018-09-09]
Kobro & Strzemiński - A Polish Avant-garde [2019-03-23-2019-06-30]