Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Stanisław Grabowski

Martwa natura

Udostępnij:
Datowanie: 1925
Technika: kolaż, malarstwo olejne
Materiały:płótno, farby olejne, piasek, gazeta
Rozmiar:szerokość: 41 cm, wysokość: 32 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 04.1930
Numer inwentarzowy:MS/SN/M/6
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

„Malarstwo: narkotyk przeciwko rzeczywistości, fałszywy klucz, co otwiera marzenia: czy fałszywy klucz? Klucz?” – poetycko dywagował na temat twórczości młodego Grabowskiego, przy okazji jego wystawy w Paryżu w 1930 r., jego mistrz malarz Amadée Ozenfant. Ta wczesna kompozycja ukazuje, jak silny wpływ na twórczość Grabowskiego miał Ozenfant, jeden z twórców puryzmu. Kierunek ten był rozwinięciem zasad kubizmu w kierunku większej syntezy środków malarskich. Kompozycje purystyczne zbudowane są na subtelnie skomponowanej harmonii kształtów i kolorów. Grabowski w Martwej naturze tworzy swoją własną interpretację tych zasad, stosuje intensywne kolory i w materię malarską wprowadza elementy kolażu – ścinki gazet i piasek. Kompozycja niejako wciąga wzrok widza do środka, od ciemnego tła, poprzez statyczne kształty do całkiem dynamicznych form w centrum obrazu. Czyżby ów obraz poprzez ten ruch dośrodkowy otwierał – jak chciał Ozenfant – inną rzeczywistość?

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 202).

Stanisław Grabowski

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także