Agence Rol
Garaż samochodowy
Datowanie: | 1925 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 13 cm, szer. 18 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 1984 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/1192 |
Opis dzieła
Fabryka jest miejscem niewidzialnego wyzysku. Już w dobie fordyzmu i gospodarczego rozkwitu Europy w latach 20. XX w. fabryka pozwalała na zaistnienie tych, których jednostkowe nieistnienie podtrzymywało jej spójność, czyli sile roboczej. Fabryka była również punktem zapalnym przyszłej politycznej rewolty, jak i uosobieniem idei organizacji pracy i funkcjonalności składających się na ówczesną definicję postępu, w którą wierzyli artyści przedwojennej awangardy. Zafascynowany mechanizacją pracy i jej postępującą automatyką, Strzemiński pisał o fabryce Forda w 1924 r. w czasopismie Blok: – „każdy samochód jest stopniowo wykonywany przez kilka tysięcy robotników, z których każdy ma do wykonania jedną najprostszą funkcję, ściśle określoną“. Na przedwojennym zdjęciu wykonanym dla jednej z największych francuskich agencji fotograficznych Rol, na rok przed Kompozycjami architektonicznymi Strzemińskiego, anonimowy fotograf uchwycił końcowy produkt łańcucha fabrycznej produkcji. W miejsce uwijających się przy taśmie robotników, widzimy oczekujące w hali garażu dziesiątki identycznych samochodów.
Magdalena Ziółkowska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 836).