Robert Breer
Mutoscope
Datowanie: | 1964 |
Technika: | rzeźba, malarstwo akwarelowe |
Materiały: | pleksiglas, papier, metal, akwarela |
Rozmiar: | wys. 16 cm, szer. 17 cm, głęb. 6,4 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 13.06.2014 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/586 |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Robert Breer zrobił rzeźbę Mutoscope. To plastikowe, przezroczyste pudełko, w którym zostały na wałku umieszczone kolorowe kartki. Kartki artysta pomalował na pastelowe, jasne kolory: niebieski, zielony, żółty, różowy i tak dalej. Urządzenie można uruchomić za pomocą korbki. (Korba wprowadza w ruch maszynę.) Wprowadza ona w ruch wszystkie kartki, sprawiając wrażenie animacji. Im szybciej kręci się korbką, tym płynniej poszczególne kolory z jednych w drugie. Efektem wizualnym rzeźby jest kolista tęcza. Mutoscope należy do rzeźb kinetycznych, w których ruch decyduje o ostatecznym wyglądzie pracy. (Rzeźby kinetyczne, to takie rzeźby, które są poruszane na przykład za pomocą powietrza, podmuchu wiatru.)
Robert Breer był założycielem amerykańskiej awangardy, malarzem, rzeźbiarzem i filmowcem eksperymentalnym. Najbardziej zasłynął swoim malarstwem abstrakcyjnym, którego używał aby robić filmy animowane poklatkowe (Na film animowany składa się wiele zdjęć. Jeżeli te zdjęcia zostaną zmontowane i będą szybko po sobie następowały to powstanie animowany film, w którym elementy będą się poruszały). Artysta inspirował się sztuką Pieta Mondriana i neoplastycyzmem. Neoplastycyzm to kierunek w sztuce współczesnej, który nakazywał w sztuce posługiwać się konkretnymi zasadami, stosować kolory: niebieski, czerwony, żółty, czarny, szary, biały oraz linie pionowe i poziome. Robert Breer zajmował się również sztuką kinetyczną, czyli taką, w której „ruch” miał nadrzędne znaczenie. (W sztuce kinetycznej najważniejsze jest by poszczególne elementy się poruszały.)
Autor skryptu: Maja Pawlikowska
Mutoscope jest kinetyczną rzeźbą, która wskutek ruchu ręką widza i obrotu zbioru obrazków tworzy flip book. Wskutek szybkiego następstwa kolejnych obrazów powstaje iluzja filmu. Niektóre prace z serii Mutoscope zostały pokazane w 1964 roku na zorganizowanej w Antwerpii wystawie Vision and Motion.
Maria Morzuch