Robert Breer

Mutoscope

Udostępnij:
Datowanie: 1964
Technika: rzeźba, malarstwo akwarelowe
Materiały: pleksiglas, papier, metal, akwarela
Rozmiar:wys. 16 cm, szer. 17 cm, głęb. 6,4 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 13.06.2014
Numer inwentarzowy: MS/SN/R/586

Opis dzieła

Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym

Robert Breer zrobił rzeźbę Mutoscope. To plastikowe, przezroczyste pudełko, w którym zostały na wałku umieszczone kolorowe kartki. Kartki artysta pomalował na pastelowe, jasne kolory: niebieski, zielony, żółty, różowy i tak dalej. Urządzenie można uruchomić za pomocą korbki. (Korba wprowadza w ruch maszynę.) Wprowadza ona w ruch wszystkie kartki, sprawiając wrażenie animacji. Im szybciej kręci się korbką, tym płynniej poszczególne kolory z jednych w drugie. Efektem wizualnym rzeźby jest kolista tęcza. Mutoscope należy do rzeźb kinetycznych, w których ruch decyduje o ostatecznym wyglądzie pracy. (Rzeźby kinetyczne, to takie rzeźby, które są poruszane na przykład za pomocą powietrza, podmuchu wiatru.)

Robert Breer był założycielem amerykańskiej awangardy, malarzem, rzeźbiarzem i filmowcem eksperymentalnym. Najbardziej zasłynął swoim malarstwem abstrakcyjnym, którego używał aby robić filmy animowane poklatkowe (Na film animowany składa się wiele zdjęć. Jeżeli te zdjęcia zostaną zmontowane i będą szybko po sobie następowały to powstanie animowany film, w którym elementy będą się poruszały). Artysta inspirował się sztuką Pieta Mondriana i neoplastycyzmem. Neoplastycyzm to kierunek w sztuce współczesnej, który nakazywał w sztuce posługiwać się konkretnymi zasadami, stosować kolory: niebieski, czerwony, żółty, czarny, szary, biały oraz linie pionowe i poziome. Robert Breer zajmował się również sztuką kinetyczną, czyli taką, w której „ruch” miał nadrzędne znaczenie. (W sztuce kinetycznej najważniejsze jest by poszczególne elementy się poruszały.)

Autor skryptu: Maja Pawlikowska


Mutoscope jest kinetyczną rzeźbą, która wskutek ruchu ręką widza i obrotu zbioru obrazków tworzy flip book. Wskutek szybkiego następstwa kolejnych obrazów powstaje iluzja filmu. Niektóre prace z serii Mutoscope zostały pokazane w 1964 roku na zorganizowanej w Antwerpii wystawie Vision and Motion.

Maria Morzuch


Robert Breer

Kiedy rozpoczął karierę jako malarz, wyjechał do Paryża i związał się z Galerie Denise René. W 1955 roku na wystawie Le Mouvement prezentował Image per Images. W 1959 roku zrezygnował jednak z malarstwa na rzecz tworzenia obiektów, jak mutoscope i folioscope, które z kolei poprzedziły w jego twórczości film. W 1970 roku wraz E.A.T. (Experiments in Art and Technology) wystawiał w Pawilonie Pepsi-Coli na Wystawie Światowej w Osace. W latach 1973–2001 wykładał zagadnienia filmu w Cooper Union w Nowym Jorku. W 1981 roku odbyła się jego wielka wystawa retrospektywna w nowojorskim Whitney Museum of American Art.  

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także