Tamás Kaszás
Barykada propagandowa [Propaganda Barricade]
Datowanie: | 2001-2009 |
Technika: | technika mieszana |
Materiały: | pleksiglas, guma, papier, drewno, plik cyfrowy, płyta wiórowa |
Rozmiar: | wys. 199 cm, szer. 198 cm, głęb. 70 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 2011 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/560/1-19 |
Opis dzieła
„Barykada propagandowa” to artystyczna propozycja dla uczestniczek i uczestników obywatelskich protestów. Pozwala na prowadzenie równoległych działań na froncie walk ulicznych i w wojnie informacyjnej. Instalacja może pełnić funkcję zarówno ruchomej tarczy ze wzmocnionej pleksi, jak i biblioteczki materiałów propagandowych. Praca Kaszása jest „maszyną bojową” na miarę czekającej nas przyszłości. Artysta dowodzi, że przetrwanie będzie wymagać wielotorowego, twórczego zaangażowania. Pokazuje wspólne wątki walk o prawa pracownicze, lokatorskie, o równość LGBTQ+ czy w obronie klimatu. Jednocześnie demonstruje produktywne związki między różnymi formami działalności: polityką, sztuką, dizajnem, teorią, pracą i aktywizmem.
Barykada propagandowa to artystyczna propozycja dla uczestników obywatelskich protestów, pozwalająca na prowadzenie równoległych działań – jednocześnie na froncie walk ulicznych i w czasie wojny informacyjnej. Wielofunkcyjna instalacja służyć może zarówno jako ruchoma tarcza ze wzmocnionego plexi, jak i podręczna biblioteczka materiałów propagandowych. Praca Kaszása jest „maszyną bojową” na miarę naszych czasów – będącą rezultatem ponownego odczytania klasycznej relacji między wiedzą a władzą. Ulotki, plakaty, zdjęcia i filmy, podobnie jak flagi i transparenty, to narzędzia należące do repertuaru współczesnej partyzantki miejskiej. Wprowadzając działalność artystyczną w pole polityki, Kaszás wskazuje zarazem jak płynna jest granica między teorią a praktyką, które istnieją po dwóch stronach tej samej barykady.
Krzysztof Kościuczuk (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 924).
Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]