Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Antoni Starczewski

Stół z kolorowymi kartoflami

Udostępnij:
Datowanie: 1973
Technika: asamblaż, formowanie, malowanie, wypalanie
Materiały:kaolin, drewno, tkanina, farby ceramiczne
Rozmiar:szerokość: 97,5 cm, wysokość: 70 cm, długość: 181 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 23.12.1980
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/284
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Prostokątną przestrzeń blatu stołu przykrytego białym, nakrochmalonym obrusem zapełniają ułożone w rzędach ceramiczne odlewy kartofli. Porządek, w jakim są ułożone, wynika z wzajemnego sąsiedztwa elementów – połyskliwych i matowych, białych i kolorowych. Odlewy stają się znakami, a ich linearny rytmiczny układ przypomina strukturę regularnego wiersza, który, w zależności od ustawienia stołu, można czytać inaczej. Starczewskiego interesowała symboliczna wartość pisma. W swoich graficznych pracach wykorzystywał, na zasadzie eksperymentu, różne rodzaje zapisów – maszyna, pismo odręczne czy pismo Braille’a. W 1963 r. stworzył swój pierwszy alfabet, a od lat 70. XX w. tworzył obiekty zwane „płaskorzeźbami” lub „stołami”. Zapełniał je odlewami codziennych przedmiotów, głównie owoców i warzyw, które układał w rytmiczne pasy. Akumulacja dawała lepsze wyobrażenie o wyjątkowości pojedynczego elementu. Taka metoda wynikała z przyjętego przez artystę uniwersalnego modelu świata, w którym wszystko składa się z elementów powtarzalnych, ale w swej istocie zróżnicowanych.

Aleksandra Janiszewska (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 724).

Wystawy

Alina Szapocznikow, Sculpture Undone, 1955 - 1972, Centrum voor Hedendoogse..., 2011-09-10 - 2012-01-08

Antoni Starczewski
Antoni Starczewski

Urodził się i zmarł w Łodzi. Rzeźbiarz. Syn Aliny z Aniołowiczów, nauczycielki dzieci głuchoniemych i Franciszka, nauczyciela. Absolwent szkoły im. Żeromskiego w Łodzi. Podczas wojny współpracował z AK, aresztowany przez Niemców. W 1946 podjął studia w łódzkiej PWSSP m.in. z S. Fijałkowskim pod kierunkiem m.in. Wł. Strzemińskiego. Studiował malarstwo, grafikę, ceramikę i rzeźbę na wydziale architektury wnętrz. Dyplom otrzymał 1951. W swojej twórczości wykorzystywał różne formy przekazu, posługując się np. splotem tkackim, pismem, formami ceramicznymi, dźwiękiem. Od 1963 rozpoczął w swoich pracach stosowanie charakterystycznego...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji