Hanna Orzechowska

Mikro-makro dywagacje

Udostępnij:
Datowanie: 1969-1970
Technika: kolaż, technika własna
Materiały: farba olejna, sklejka, tkanina
Rozmiar:bez ramy: wys. 133 cm, szer. 89,5 cm; z ramą: wys. 152,7 cm, szer. 107 cm, głęb. 2,5 cm
Data nabycia: 2024
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/2157

Opis dzieła

Dwa obrazy Hanny Orzechowskiej powstały w dojrzałej fazie jej rozwoju twórczego, w okresie, gdy artystka, uwolniwszy się spod wpływu unizmu Władysława Strzemińskiego, eksperymentowała z medium kolażu wypracowując własny język twórczy. Kompozycja By nigdy więcej jest jej wypowiedzią dotyczącą zbrodni nazistów popełnionych w obozach koncentracyjnych. Praca obejmuje fragment autentycznego pasiaka więziennego włączonego w układ linii odsyłających do stosowanego w obozach kodu kolorystycznego służącego do oznaczania grup więźniów. Obraz Mikro-makro. Dywagacje jest rozpoznaniem nowej fazy rozwoju cywilizacji – narodzin i kondycji człowieka epoki kosmicznej. Obie prace są interesującymi przykładami dialogowania z formułą amerykańskiego pop artu. Prace zakupione zostały od córki artystki.

Paweł Polit

Praca Orzechowskiej to wizualna refleksja nad skalą widzenia. Artystka zestawia ze sobą odmienne porządki: mikroświat struktur biologicznych i technologicznych z makroświatem przestrzeni kosmicznych. Kompozycja łączy, zgodnie z tytułem, różne perspektywy – od detali materii po abstrakcyjne reprezentacje wszechświata. Buduje przy tym napięcie pomiędzy tym, co bliskie i namacalne, a tym, co odległe i trudne do ogarnięcia. Mikro-makro dywagacje to próba uchwycenia nowej wrażliwości człowieka epoki kosmicznej, który konfrontuje się jednocześnie z rzeczywistością mikroskopową i międzyplanetarną.

Rozbudowa kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Hanna Orzechowska

Hanna Orzechowska (1923–2008) studiowała, m.in. pod kierunkiem Władysława Strzemińskiego, w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (dyplomy na Wydziale Architektury Wnętrz w 1951 roku i w 1953 roku na Wydziale Włókienniczym), a także w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (Wydział Malarstwa, 1953–1955). Od drugiej połowy lat 40. do końca lat 70. XX wieku tworzyła unikalne rysunki, malarstwo, tkaniny, kolaże i intermedialne instalacje. Aktywna była również jako projektantka i dydaktyczka – w latach 1955–1958 pracowała w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, a od 1957 do 1976 roku uczyła na Wydziale Tkaniny...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także