Andrzej Partum
omen
Datowanie: | 1985 |
Technika: | malarstwo |
Materiały: | płyta paździerzowa, lakier samochodowy |
Rozmiar: | wys. 29,8 cm, szer. 49,7 |
Sposób nabycia: | zakup |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/M/2143/1 |
Opis dzieła
Cykl kopenhaski obrazów Andrzeja Partuma to unikatowy wybór jego prac malarskich, zbliżonych do poezji konkretnej, a zarazem świadectwo eksperymentu malarskiego.
Ewolucja twórczości literackiej Partuma wiodła ku poezji międzynarodowego zapisu. To pojęcie oznacza takie rozluźnienie związku znaków ze znaczeniami, że może ją odbierać osoba posługująca się dowolnym językiem. Zbliża się więc do poezji konkretnej. Słowa porzucają sensy, liczy się rytm, brzmienie i niespodziewane zestawienia. Partum pilnie uczył się języków obcych, ale efekty tych studiów były marne – nie pomagały mu w komunikacji. Stały się jednak istotnym elementem nowego etapu w jego twórczości. Angielskie, francuskie, łacińskie słowa zaczęły pojawiać się w jego kompozycjach malarskich.
W 1984 roku Andrzej Partum wyjechał do Danii. W Kopenhadze kontynuował działalność, między innymi w ramach założonej przez siebie Szkole Pozytywnego Nihilizmu Sztuki i Światowego Hospicjum Sztuki. To tam powstała większość jego obrazów. Bieda zmuszała go do malowania czymkolwiek na czymkolwiek. Podstawowym materiałem stały się kradzione lakiery samochodowe. Ta technika była mu znana najprawdopodobniej przez Alfreda Lenicę, który eksperymentował z tym materiałem. Lakierami malował nie tylko na płótnach czy deskach, ale również na obiektach, często własnoręcznie zaadoptowanych do celów malarskich.
Efektem pracy Partuma są obrazy, które nie kryją swojej płaskości – obnoszą się nią wręcz niczym pozszywane z różnych kawałków kilimy. Wzrok, który ślizga się po gładkich i błyszczących powierzchniach napotyka jednak również wypukłości, które wyznaczają granice między plamami – lakier tworzy płaty o zróżnicowanej grubości. Formy są od siebie wyraźnie oddzielone pomimo tego, że ich kontury nie zostały wyznaczone. Farby nie mieszają się ze sobą. To kompozycje jednolitych plam. Te obrazy wynikają logicznie z poetyckich doświadczeń poprzednich dekad, ale wchodzą również w dialog z nowym ekspresjonizmem lat osiemdziesiątych.
Twórczość Partuma zajmuje ważne miejsce w zbiorach Muzeum Sztuki, które w ostatnich latach zakupiło do zbiorów także liczące ponad 400 teczek Archiwum Biura Poezji.
Daniel Muzyczuk
Dzieła zakupione z programu rządowego „Narodowa kolekcja sztuki współczesnej" ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury 2024
Rozwój kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi - etap XIII
Termin realizacji: 01.03.2024r. - 31.12.2024r.
Celem projektu jest zakup pracy: Andrzej Partum, Cykl obrazów wykonanych w Kopenhadze, 1984-1989.
Środki finansowe Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzące z Funduszu Promocji Kultury przyznano w kwocie 200 000,00 zł (słownie: dwieście tysięcy zł zero gr).
Całkowity koszt zadania: 235 295,00 zł (słownie: dwieście trzydzieści pięć tysięcy dwieście dziewięćdziesiąt pięć zł zero gr).
Wkład własny w wysokości 35 295,00 zł (słownie: trzydzieści pięć tysięcy dwieście dziewięćdziesiąt pięć zł zero gr) pochodzi ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.