Stephen Kaltenbach
Blood – Flesh
Datowanie: | od 1970 |
Technika: | technika własna |
Materiały: | metal, stal |
Rozmiar: | wys. 31 cm, śr. 10 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/601 |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Praca Stephena Kaltenbacha Krew-Ciało należy do cyklu Kapsuły czasu. To metalowy obiekt w formie walca, na którym wyryty został napis: krew-ciało. Napis wskazuje na zawartość pojemnika związaną z ciałem. Poruszanie pojemnika wywołuje delikatny dźwięk dzwonka. Krew-Ciało artysta wykonał zgodnie z regułą ukrycia części informacji. Prace z cyklu Kapsuły czasu to seria małych, metalowych pojemników, na których Stephen Kaltenbach umieszczał jakąś informację dotyczącą ich zawartości lub instrukcje przeznaczone dla adresata, w jaki sposób postępować z pojemnikiem. (Stephen Kaltenbach wykonał kilka prac, które nazwał Kapsuły czasu. To kilka małych pojemników z metalu. Na pojemnikach są napisy, które mówią o tym co znajduje się w pojemniku lub napisy w jaki sposób należy tych pojemników używać. To są informacje dla ludzi, którzy oglądają sztukę artysty.)
Stephen Kaltenbach to współczesny, amerykański artysta konceptualny. Studiował na uniwersytecie w Kalifornii. Tworzył obrazy, obiekty i rzeźby przeznaczone do przestrzeni publicznej. Od lat 60. XX wieku twórczość jego opiera się na zasadzie przeczenia. Artysta w swoich pracach zaprzecza wielu ustalonym konwencjom dzieła sztuki, zaprzecza kontekstom oraz roli artysty. Ta teoria ma podstawy w minimalizmie amerykańskim. Koncepcja takiej sztuki zakłada jak najmniejszą ilość informacji, dzieło nie jest wyjątkowe i jedyne wobec otoczenia. ( Od lat 60.XX wieku twórczość artysty jest inna niż tradycyjna sztuka. Nie są to obrazy malowane farbą olejną, ale często przedmioty, które nie wyglądają na dzieło sztuki. Nie są ładne, nie są ładnie i dokładnie wykonane. Artysta nie jest wyjątkowy. Taki sposób myślenia o sztuce nawiązuje do minimalizmu amerykańskiego. Minimalizm amerykański to nurt w sztuce współczesnej, który mówi, że dzieło sztuki powinno być zagadkowe, tajemnicze, nie powinno wszystkiego wyjaśniać.
Autor skryptu: Maja Pawlikowska
Prace z cyklu Kapsuły czasu (Time Capsules powstające od 1967) określone są regułą zatajenia części informacji. Na cykl ten składają się zamknięte metalowe pojemniki niewielkich rozmiarów, na których wyryte są wzmianki dotyczące ich zawartości i/lub informacje dotyczące adresata (osoby prywatnej lub instytucji) – instrukcje dotyczące czasu otwarcia. Początkowo przedmioty te przekazywane były przez artystę w darze poszczególnym osobom lub instytucjom i funkcjonować miały niezależnie od obiegu instytucjonalnego i komercyjnego dzieł. Możliwość otwarcia pojemników podważa utarte pojęcie dzieła jako przedmiotu bezczasowego i podaje w wątpliwość przypisywaną instytucji sztuki funkcję administrowania czasem prezentacji dzieła i jego przekazem. Napis umieszczony na pracy Krew / Ciało (Blood / Flesh) sugeruje zawartość związaną z dziedziną ciała. Manipulując tym przedmiotem, można usłyszeć delikatny dźwięk dzwonka.
Paweł Polit