Ian Hamilton Finlay
Flotte de Peche, Flute of the Peach
Datowanie: | 1971 |
Technika: | instalacja |
Materiały: | neon, szkło, instalacja elektryczna |
Rozmiar: | wys. 60,5 cm, szer. 75 cm, głęb. 30 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 12.1972 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/165 |
Opis dzieła
Litera „f” ma kształt wysokiej fali, reszta liter uzupełnia tę świetlistą metaforę – obraz, igrający ze znaczeniem słów, z jakich jest utworzony. Wieloznaczność pogłębia pomieszanie języków: napis niebieski, w języku francuskim, po polsku znaczy „flota rybacka”, pomarańczowy, w języku angielskim, to „brzoskwiniowy flet” i stanowi nazwę jednostki rybackiej we flocie oraz aluzję do męskiego organu płciowego. Praca jest zatem rebusem – grą obrazu i słów, formy i znaczeń, barw i niuansów. Tego rodzaju gra była wykorzystywana przez poezję konkretną, zwaną również wizualną. Przekształcając słowa lub litery w metafory obrazowe o zagadkowej treści, wykorzystuje ona ich aspekty wizualne, jak kolor, kształt, wielkość (typografia) i wzajemne relacje elementów napisów z tłem. Słowa wyizolowane z kontekstu odrywają się od swoich konwencjonalnych znaczeń, stają się otwartymi metaforami, znakami oczekującymi na znaczenie.
Anna Saciuk-Gąsowska (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[101]).