Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda
| tytuł: | Zmiennokształtność: Eisenstein jako metoda | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 22.06-23-09.2018 | 
| miejsce wydarzenia: | ms (obecnie ms1, ul. Więckowskiego 36) | 
| kurator: | Aleksandra Jach | 
Opis
Wystawa łączyła dzieła artysty z jego wizualnymi inspiracjami oraz sztuką współczesną. Zmiennokształtność pozwala analizować Eisensteina i odwrotnie – Eisenstein staje się metodą w myśleniu o zmiennokształtności.
Zmiennokształtność to siła przekreślająca granice pomiędzy myśleniem i działaniem, tworzeniem i destrukcją, organizmami i materią, życiem i śmiercią. Metamorfoza przeraża – rodzi kształty nieoswojone i nieprzewidywalne. Może także fascynować, kojarzyć się z wolnością i ucieczką przed normami. Odnalezienie się w tej dynamice i wykorzystywanie plastyczności ciała, materii i relacji jest umiejętnością wartą rozwijania. Polem eksperymentów z formą może być sztuka. Ćwiczy w rozciąganiu granic, przekraczaniu ich i wykreślaniu nowych. Oswaja ze zmianą.
Wystawa opowiadała o zmiennokształtności poprzez postać Siergieja Eisensteina. Wykorzystywała do tego biografię znanego reżysera i teoretyka, jego filmy, rysunki oraz teksty. Artysta eksplorował potencjał metamorfozy przede wszystkim w swoich rysunkach. Eksperymentalny charakter tych prac nie tylko wiąże się z odkrywaniem nowych tematów i sposobów ekspresji, ale stanowi też klucz do zrozumienia twórczości autora jako działania skoncentrowanego na procesie. Rysunki były dla niego metodą tworzenia i myślenia: wizualnym dziennikiem pozwalającym na bieżąco notować ewolucję siebie i świata.
Podążając tropami pozostawionymi przez artystę, otrzymujemy opowieść o nieustannej transformacji materii, jej wpływie na postrzeganie historii, tożsamości, ciała, popędów i relacji. Mietod [Metoda] (1932–1948) to jedna z ostatnich – nieukończonych – książek Eisensteina, w której głosił on potrzebę „myślenia poprzez zmysły”. Takie myślenie wymaga umiejętnej rejestracji przeskoków do innego stanu skupienia, w stronę nowej formy życia lub nowego sposobu funkcjonowania. Sztuka eksponuje momenty ekstazy (ex-stasis), kiedy woda zamienia się w parę, ogień w popiół, a człowiek przekształca się w zwierzę albo staje się kupką kurzu. Sama także prowokuje ciąg transformacji, a jej forma jest tylko nietrwałym uchwyceniem ewolucji świata; ożywianiem tego, co nie-żywe, tworzeniem kostiumów i masek, destrukcją, fragmentaryzacją i poszukiwaniem jedności.
Wystawa oparta była na cytatach i fragmentach, które spaja hasło „filmowości”. Eisensteina fascynowała umiejętność manipulowania doświadczeniem czasu i przestrzeni za pomocą różnych gatunków artystycznych. Dlatego na wystawie obecne są odniesienia do twórczości inspirujących go artystów pracujących nie tylko z filmem, ale także z rysunkiem czy animacją (Miguel Covarrubias, Walt Disney, Honoré Daumier, J.J. Grandville, Jean Painlevé, Saul Steinberg). „Filmowość” dzieł sztuki była dla Eisensteina warunkiem reprezentacji plazmatycznych cech materii i organizmów. Prace Marcela Broodthaersa, Wandy Czełkowskiej, Władysława Hasiora, Petera Kassovitza, Grzegorza Kowalskiego, Any Mendiety,  Hanny Nowickiej, Allana Schneidera, Piotra Kopika czy Franciszki Themerson, zestawione w przestrzeni wystawy z dorobkiem Eistensteina, rozwijały intuicje reżysera i teoretyka i udowadniały, jak bardzo temat zmiennokształtności jest aktualny w sztuce współczesnej.
Niektóre prace prezentowane na wystawie zawierały treści, które mogą być odebrane jako kontrowersyjne. Wstęp dla osób niepełnoletnich jedynie za zgodą opiekunów. 
Kuratorka: Aleksandra Jach
Architektura wystawy: Krzysztof Skoczylas
Identyfikacja wizualna wystawy: Turbodizel
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Plakat]  Pieter Brattinga. Projekt […] [Plakat]  Pieter Brattinga. Projekt […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1036/thumb_66.jpg) 
                     ![[Plakat]  Nabytki Muzeum Sztuki w Łodzi w 30 - leciu PRL (wybór) […] [Plakat]  Nabytki Muzeum Sztuki w Łodzi w 30 - leciu PRL (wybór) […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1037/thumb_67.jpg) 
                     ![[Plakat]  Günter Uecker RFN. Struktury […] [Plakat]  Günter Uecker RFN. Struktury […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1038/thumb_68.jpg) 
                     ![[Plakat] Geometria i metafora na najlepszych przykładach współczesnej sztuki polskiej i obcej dwa nurty sztuki XX wieku […] [Plakat] Geometria i metafora na najlepszych przykładach współczesnej sztuki polskiej i obcej dwa nurty sztuki XX wieku […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1039/thumb_69.jpg) 
                     ![[Plakat] Kobieta w sztuce (ze zbiorów Muzeum) […] [Plakat] Kobieta w sztuce (ze zbiorów Muzeum) […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1040/thumb_70.jpg) 
                     ![[Plakat]  Tadeusz Kantor. Emballages […] [Plakat]  Tadeusz Kantor. Emballages […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1041/thumb_71.jpg) 
                     ![[Plakat]  Druk funkcjonalny […] [Plakat]  Druk funkcjonalny […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1045/thumb_75.jpg) 
                     ![[Plakat] Andrzej Strumiłło. Rysunek – fotografia […] [Plakat] Andrzej Strumiłło. Rysunek – fotografia […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1047/thumb_77.jpg) 
                     ![[Plakat]  Portret dziecka w malarstwie polskim XIX w. […] [Plakat]  Portret dziecka w malarstwie polskim XIX w. […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1049/thumb_79.jpg) 
                     ![[Plakat] Albrecht Dürer 1471-1528. Miedzioryty i drzeworyty ze zbiorów Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie […] [Plakat] Albrecht Dürer 1471-1528. Miedzioryty i drzeworyty ze zbiorów Biblioteki Polskiej Akademii Nauk w Krakowie […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1050/thumb_80.jpg) 
                     ![[Plakat]  Arata Isozaki. Architektura […] [Plakat]  Arata Isozaki. Architektura […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1058/thumb_88.jpg) 
                     ![[Plakat]  Hannah Höch. Malarstwo, akwarele, gwasze, rysunki, collages […] [Plakat]  Hannah Höch. Malarstwo, akwarele, gwasze, rysunki, collages […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/1061/thumb_91.jpg) 
                      
       
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                