Edward Łazikowski
Obiekt 13A. Performance zamrożony
Datowanie: | 1982 |
Technika: | fotografia |
Materiały: | papier fotograficzny, emulsja światłoczuła |
Rozmiar: | wys. 66,7 cm, szer. 99,7 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 11.08.2021 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/3187 |
Opis dzieła
Obiekt miał pierwotnie stanowić rekwizyt, kostium i część działania performance – zbroję, z której performer usiłuje się wydostać. Wraz ze zmianą sytuacji politycznej, wprowadzeniem stanu wojennego i bojkotu publicznych instytucji sztuki, artysta zmienił jednak koncepcję. Na umieszczonej w centralnym punkcie desce umieścił datę wprowadzenia stanu wojennego „13.12.1981”. Elementy drewnianego kostiumu zostały złączone ze sobą na stałe, a do gotowej konstrukcji artysta włączył gipsowe odlewy rąk i nóg, które sugerowały obecność jego osoby. Był to pierwszy obiekt rzeźbiarski, który stanowił dla artysty „ekwiwalent działań”. Od tego momentu Łazikowski nie tylko używał przedmiotów jako rekwizytów w działaniach performatywnych, ale także traktował je jako formę swojej obecności: „na taki też sposób dokonywałem (i dalej dokonuję) performance’u, gdziekolwiek ten obiekt się pojawi”. Rzeźba znajduje się w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Jakub Gawkowski
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego.