Stanisław Ignacy Witkiewicz

Tworzenie świata / Creation of the World

Udostępnij:
Datowanie: 1921-1922
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 115 cm, szer. 170 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 21.12.1945
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/185

Opis dzieła

Biblijna historia stworzenia świata jest kostiumem malarskiego eksperymentu. Demiurg w lewym górnym rogu płótna nie jest Bogiem ze Starego Testamentu. To raczej figura samego Witkacego, wcielający w życie własną teorię Czystej Formy. Obraz składa się w niej z licznych elementów kontrastujących ze sobą wielkością, barwą, rytmem. Ich wielość buduje jednak pojedynczą kompozycję. Kontemplacja tego paradoksu ma prowadzić wg artysty do doświadczenia metafizycznej tajemnicy jedności w wielości.

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]
Witkacy. Sejsmograf epoki przyśpieszenia [2022-06-30-2022-10-01]
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]

Bibliografia

Tendencje malarstwa polskiego okresu międzywojennego i kolekcja grupy "a.r." ze zbiorów Muzeum Sztuki, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 1977.,Geometria i metafora, Zgierz : Robotnicze Centrum Kulturalne, 1975.,Jürgen Harten, Ryszard Stanisławski, Hommage a S

Stanisław Ignacy Witkiewicz

Jako malarz, portrecista, pisarz i dramaturg prezentował model artysty totalnego, dla którego sztuka była nie tylko twórczością, ale również wyrazem bolesnego odczucia rozpadu wartości i świata. Ważnym elementem jego aktywności była również fotografia – początkowo wykonywał pejzaże i serie portretów. Istotne w jego zdjęciach było zafascynowanie twarzą i możliwościami fotografii, która pozwalała rejestrować krótkotrwałe, zmienne stany emocjonalne. W latach 20. i 30. fotografia była dla Witkacego formą utrwalenia jego „teatru życia”, była grą z własną osobowością – prawdziwą i wyimaginowaną. Ewa Gałązka  (Cytat...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Zobacz także
Powiązane obiekty