Kolekcja Sztuki XX i XXI wieku

Stephen Willats

Variable Shift Machine No. 1

Udostępnij:
Datowanie: 1963
Technika: technika mieszana
Materiały:cyna, farba olejna, szkło, instalacja elektryczna, drewno
Rozmiar:wys. 77,5 cm, szer. 46,8 cm, głęb. 22,6 cm
Sposób nabycia:dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu: „Narodowe kolekcje sztuki współczesnej”
Data nabycia: 13.09.2018
Numer inwentarzowy:MS/SN/R/615
Dzieło dostępne na ekspozycji:nie

Opis dzieła

Variable Shift Machine No.1 (1963) Stephena Willatsa wykorzystywała proste materiały codziennego użytku, aby dać efekt chromatycznych lub zmiennych przesunięć kolorów, siatki tekstur i pikselowych ruchów wyświetlacza przypominających rewolucję komputerową, która nadejdzie w kolejnych dziesięcioleciach. Artysta wykorzystywał wówczas rzeźbę kinetyczną oraz przypadkowe sekwencje i elementy wirujące w tempie fal alfa - częstotliwości wykorzystywanych przez impulsy elektryczne w mózgu człowieka. Prace były demonstracją bardzo strukturalnego elementu, który może być współdzielony przez urządzenia mechaniczne i ludzi. Na wczesnym etapie swojej twórczości doszedł on do następującego wniosku: „Podstawa życia nie jest dwuwymiarowa. Kiedy idziemy po ulicy, nasze doznania nie są tylko wizualne, lecz także dotykowe i dźwiękowe. Artysta nie może dłużej zajmować się wyłącznie ilustrowaniem, musi działać na zasadzie realistycznej”. Widać tu wyraźnie bunt przeciwko malarstwu jako synonimowi iluzjonizmu. Wydaje się jednak, że bunt ten oznacza coś więcej i należy go rozumieć jako praktykę będącą częścią nieustannych wysiłków na rzecz badań i poprawy warunków życia codziennego – praktykę zbliżoną do działalności projektanta przemysłowego, choć jednak prowadzonej na bardziej abstrakcyjnym poziomie. 

Daniel Muzyczuk

Stephen Willats

Stephen Willats od początku lat sześćdziesiątych XX wieku tworzył dzieła, które odrzucają rozróżnienie pomiędzy sztuką a projektowaniem na potrzeby społeczeństwa. W 1963 roku rozpoczął pracę w firmie System Research założonej przez Gordona Paska, brytyjskiego naukowca i cybernetyka. Tworzyła ona pierwszą sztuczną inteligencję i oferowała przestrzeń do współpracy dla praktyków z różnych dziedzin. W połowie dekady Willats zaczął mówić o sobie jako o projektancie konceptualnym i wydał pierwszy numer swojego czasopisma „Control”. Jego praca przekształciła się w praktykę wykorzystującą badania socjologiczne oraz upowszechniającą...

Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także