Roman Stańczak
Tory
Datowanie: | 1996 |
Technika: | rzeźba |
Materiały: | stal |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Data nabycia: | 16.11.2016 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/R/597 |
Opis dzieła
Głównym składnikiem pracy jest szyna kolejowa umieszczona na powierzchni obniżającego się podłużnego postumentu, załamującego się w górnej części pod kątem 45 stopni. Powierzchnia szyny poddana została zabiegom nacinania i skrawania na całej długości. Uzyskane w ich następstwie metalowe ostrużyny umieszczone są bezpośrednio na podłodze przy dolnej części postumentu. Tworzy to efekt osypania się ostrużyn pod wpływem siły ciążenia. Praca wypowiada w zwięzłej formie ideę inwersji przedmiotu wewnętrzną stroną na wierzch, czytelną również w wielu innych dokonaniach artysty. Praca ma charakter polemiczny wobec tradycyjnego pojęcia rzeźby; jej przemysłowa surowość i skala typowa dla rzeźby minimalistycznej prowokują odbiorcę do reakcji na poziomie cielesnym. Wysokośc pracy koresponduje ze wzrostem dorosłego człowieka. Osypywanie się ostrużyn może wiązać ze sobą znaczenia egzystencjalne, np. sens przemijania.
Paweł Polit
Sala Neoplastyczna. Kompozycja otwarta - edycja 2020 [2020-05-12]