Magdalena Fernández Arriaga
1pm006 (Ara ararauna) z serii: Obrazy ruchome [Pinturas Móviles]
Datowanie: | 2006 |
Technika: | film barwny z dźwiękiem, animacja, zapis cyfrowy |
Materiały: | płyta DVD, kaseta MiniDV |
Rozmiar: | czas trwania 53 min 30 s min |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 2010 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/51 |
Opis dzieła
Rozedrganie kompozycji i towarzyszące mu krzyki papugi wprowadzają do geometrycznego ładu chaos i dynamikę, nawet nie figuracji, lecz samego życia. Magdalena Fernández Arriaga wchodzi w dialog z historią sztuki XX w. W tej pracy odwołuje się do neoplastycyzmu Pieta Mondriana – widzimy siatkę czarnych linii i wypełniające ją pola czystych barw, charakterystyczne dla jego twórczości. Jednak porządek pionu i poziomu, typowy dla płócien Holendra, nie został zachowany, podobnie jak statyczność malarskiego obrazu. Nawet kolory nie są te same, lecz odpowiadają zabarwieniu skrzydeł tytułowej ary – zamiast czerwieni pojawia się zieleń. Awangarda początku wieku pokonała drogę od odzwierciedlenia rzeczywistości do wyabstrahowanego porządku kompozycyjnego, który dla Mondriana stanowił odbicie elementarnej zasady budującej świat. Fernández Arriaga pokonuje tę drogę w przeciwnym kierunku, włączając do wysublimowanej, niezmiennej kompozycji elementy naturalności, przypadku.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 370)