Jacek Paweł Malinowski
Półkobieta
Datowanie: | 2000 |
Technika: | film barwny z dźwiękiem, zapis cyfrowy |
Materiały: | płyta DVD |
Rozmiar: | czas trwania 12 min 50 s min |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 2008 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/V/37 |
Opis dzieła
Oglądamy codzienne życie Joan Fitzsimmons, tytułowej „półkobiety”, która cierpi na rzadki zespół zaniku miednicy. Jacek Malinowski często podejmuje w swoich pracach tematy związane ze statusem ciała we współczesnej kulturze. Interesuje go nienormatywność, którą upatruje w chorobach, czy upośledzeniach. Pojęcia, które często pojawiają się w kontekście jego prac to: manipulacja, stereotyp, sztuczność, niepewność. Półkobieta, pomimo że posługuje się formatem filmu dokumentalnego, jest fikcją. Poprzez precyzyjną narrację, Artysta komentuje także prace innych twórców, którzy do poważnych obyczajowo tematów podchodzą zazwyczaj w sposób reporterski, wychodząc z założenia, że to co przedstawiają widzom jest prawdą. Malinowski uważa, że posługiwanie się fikcją i częściowe mylenie tropów, ujawnia mechanizmy konstruowania określonego odbioru. Dlatego Półkobieta nie jest filmem o niepełnosprawności, ale o przechodzeniu przez kolejne etapy kształtowania wizerunku.
Aleksandra Jach (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 524).