Vilem Reichmann
Téritoria / Terytoria
Datowanie: | 1978 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 39,6 cm, szer. 30,5 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/820 |
Opis dzieła
Zdjęcie przedstawia smugi ciemnej i połyskującej na wypukłościach farby, wyraźnie odznaczającej się od chropowatego tła, które przypomina powierzchnię kamienia. Skrzepy zastygłej substancji wyglądają niczym giętkie linie o zmiennej grubości i tworzą nieregularny, abstrakcyjny wzór. Z jednej strony nieskrępowany przebieg linii przywodzi na myśl automatyzm psychiczny, rozumiany przez surrealistów jako zamierzone wyzbycie się kontroli nad własnym procesem twórczym. Z drugiej, zgodnie z założeniami nadrealizmu, tytuł zdjęcia – Terytoria – uruchamia w umyśle widza ciąg swobodnych skojarzeń. Patrząc z bliska na rozbryzgany barwnik, można dopatrzyć się w kompozycji nieokreślonej przestrzeni lub fantastycznej krainy widzianej z lotu ptaka. Ostatecznie, rzecz nie polega na identyfikacji pierwotnego motywu, ale na wypracowaniu estetyki wizualnej, która stwarza warunki dla pracy wyobraźni i rozbudzenia nadświadomości odbiorcy.
Piotr Słodkowski (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 704).