Vilem Reichmann
Z cyklu, Agav
Datowanie: | 1969 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 39,8 cm, szer. 29,9 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 1981 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/821 |
Opis dzieła
Surrealiści, z którymi duchowo związany był Reichmann, poruszali się w świecie skrywanym w podświadomości, świecie, który potrafił być bardzo blisko, na wyciągnięcie ręki i objawiał się zawsze, kiedy w otoczeniu pojawiał się szczegół nie stąd, z innego porządku, nadający sytuacji posmaku niesamowitości. Tak opisać możemy fotografowane przez artystę miejskie krajobrazy, bowiem w wielu przypadkach Reichmann skupiał się na detalu, zadrapaniach, wypukłościach, pęknięciach, śladach zniszczenia i rozpadu. Kompozycje Reichmanna zwracały się wówczas ku abstrakcji, uruchamiając znany wśród surrealistów proces automatyzmu twórczego, w którym artysta starał się utracić kontrolę nad powstającym dziełem, zdając się na ślepy los. Prace odzwierciedlały tym samym utajone myśli i tłumione namiętności, które stanowiły zagadkę dla widza.
Maciej Cholewiński (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 698).
Czuła uwaga. Urszula Czartoryska wobec fotografii [2021-05-28-2021-09-05]