Robert Walker
Paryż, Francja
Datowanie: | 1995 |
Technika: | fotografia barwna |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 61,5 cm, szer. 51 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 2002 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2763 |
Opis dzieła
Robert Walker wybrał na temat swoich prac współczesne miasto. Podczas podróży po Polsce uwiecznił centrum Warszawy, w którym zgrzebna architektura, pochodząca z poprzedniego socjalistycznego ustroju, sąsiaduje z ogromną reklamą Coca-coli – symbolem kapitalizmu Polski po demokratycznym przełomie. To ujęcie zestawione jest z widokami z centrów Nowego Jorku – gdzie artysta uwiecznił gąszcz reklam i neonów oraz Paryża – gdzie wybrał wystawę sklepu z bielizną. W tych trzech spojrzeniach Walker zwraca uwagę na obecność erotyki w przestrzeni miejskiej w społeczeństwie konsumpcyjnym. Pokazuje, jak pożądanie jest włączane w mechanizm podsycania niedającego się zaspokoić pragnienia posiadania. Fotografie te niosą także ze sobą nutę ironicznego dystansu – wychwytują w tętniących centrach miast obcość i pustkę, przez co wydają się na przemian melancholijne i dowcipne.
Anna Nawrot (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 756-757).