Karol Hiller
Bal kostiumowy
Datowanie: | 1927 r. |
Technika: | litografia barwna |
Materiały: | papier |
Rozmiar: | wys. 94,6 cm, szer. 63 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 28.12.2000 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/2016 |
Opis dzieła
Opis dedykowany osobom ze spektrum autyzmu
Informacje o artyście:
Karol Hiller:
● był malarzem, grafikiem i nauczycielem;
● urodził się w Łodzi, w 1891 roku;
● studiował:
- chemię w Wyższej Szkole Technicznej w Darmstadcie,
- budownictwo w Warszawskim Instytucie Politechnicznym,
- malarstwo w Ukraińskiej Akademii Sztuki w Kijowie;
● w sztuce często pokazywał Łódź i jej mieszkańców;
● naziści zamordowali go w lesie pod Łodzią, w 1939 roku.
Opis dzieła:
● to plakat; plakat → duży druk artystyczny, którego grafika i tekst o czymś informuje;
● ten plakat zaprasza na bal kostiumowy;
● bal kostiumowy organizowała grupa „Start”, odbył się w sali Filharmonii → informuje o tym napis;
● czerwone i granatowe prostokąty wyglądają jak schody w sali Filharmonii;
● na plakacie są tylko trzy kolory: żółty, czerwony i niebieski → to kolory podstawowe → używali ich artyści sztuki nowoczesnej;
● plakat Karola Hillera pokazuje, że grupa „Start” była zwolennikiem nowoczesnej sztuki; pokazuje też, że to był nowoczesny bal kostiumowy;
Autor skryptu: Leszek Karczewski
Opis dedykowany osobom słabo słyszącym i niesłyszącym
Jest to plakat zapraszający na bal kostiumowy. Karol Hiller połączył nowoczesną, konstruktywną formę (dający pozytywne rezultaty, wnoszący coś nowego, konkretnego) z treścią tekstu, czytelnie wyróżniając najważniejsze informacje. Plakat w takim układzie graficznym wskazywał, że organizator grupa Start, jest zwolennikiem nowoczesności. Z humorem zwracał uwagę na charakter imprezy, wykorzystując typografię i proste rytmiczne elementy. (stosował różne rodzaje liter/liternictwa, które nawiązywały do tematu imprezy; oprócz liter na plakacie znajdują się różne geometryczne kształty na przykład prostokąty, które występują w określonym układzie). Układem graficznym nawiązał do architektury wnętrza gwarantującej uczestnikom prawdziwy zawrót głowy: „połączonej z balkonami, schodami wewnętrznymi” – o czym pisała prasa. Miał to być ostatni bal karnawałowy, w którym współudział mieli mieć artyści Teatru Miejskiego. Jak pisano w gazecie „Głos Polski z 1927 roku, organizatorzy zapewniali „pomysłowe i niesamowite dekoracje, kabaret artystyczny, pracownie malarskie, karykatury, pawilon wróżbiarski, wielką rewię kostiumów i nagrody" (Karykatura to rysunek, portret ośmieszający daną osobę. Pawilon wróżbiarski to miejsce gdzie siedzi wróżka i przepowiada przyszłość z kart. Wielka rewia kostiumów to duży pokaz mody ubrań, które używano w spektaklach teatralnych, nosili je aktorzy). Artysta projektując układ graficzny i czytelną awangardową typografię (zrozumiałe, nieskomplikowane nowoczesne litery/ liternictwo), zrobił plakat nowoczesny i klarowny zarówno w formie, jak i treści. Artysta zrobił plakat prosty i zrozumiały dla człowieka, który go ogląda. Plakat jest czytelny.
Autor skryptu: Katarzyna Mądrzycka- Adamczyk