Mladen Stilinović

Eksploatacija mrtvich (65)

Udostępnij:
Datowanie: 1988
Technika: malarstwo akrylowe
Materiały: drewno, farba akrylowa
Rozmiar:wys. 14,3 cm, szer. 23,8 cm, głęb. 1,5 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Data nabycia: 15.07.2013
Numer inwentarzowy: MS/SN/M/2022/7

Opis dzieła

W cyklu Eksploatacja zmarłych artysta sięgnął po estetykę rosyjskiej awangardy, socrealizmu i powojennej abstrakcji geometrycznej. Zestawił je i przemieszał z odniesieniami do kultury wizualnej komunizmu i Kościoła katolickiego. Czarny kwadrat Malewicza połączył na przykład ze sloganem z obchodów Międzynarodowego Święta Pracy 1 maja, a abstrakcyjne formy suprematystyczne z portretem papieża. Kopie ikonicznych dzieł sztuki zestawione z symbolami ideologii i religii stają się w Eksploatacji zmarłych pustymi znaczącymi. W swojej pracy Stilinović krytycznie analizuje sposoby estetyzowania ideologii i radykalnej historii sztuki w środowisku jugosłowiańskiej retroawangardy, a szerzej – charakterystycznych dla postmodernizmu praktyk wykorzystania kultury wizualnej przeszłości. To pytania o działanie ideologii, śmiercionośną pustkę i (bez)sens powtarzania, wyjaławiania i przemieszczania tych samych symboli i komunikatów.

Joanna Sokołowska

Mladen Stilinović

Był artystą konceptualnym, jednym z czołowych przedstawicieli jugosłowiańskiej Nova Umjetnička Praksa (Nowej Praktyki Artystycznej). Mieszkał i pracował w Zagrzebiu. Swoją formalną edukację przerwał jako nastolatek, a wiedzę czerpał z awangardowego kina, literatury, poezji i dzięki wymianie ze współczesnymi mu artystami. Wspólnie z Vlado Martkiem, Borisem Demurem, Željko Jermanem, Svenem Stilinoviciem i Fedomirem Vučemiloviciem działał w Grupie Sześciu Artystów (Grupa šestorice autora), aktywnej w Zagrzebiu w latach 1975–79. W Zagrzebiu współtworzył także miejsca prezentowania eksperymentalnej sztuki, takie jak galeria Prošireni mediji...

Powiązane dzieła
Inne dzieła tego artysty / artystki