Georges Valmier
Kompozycja
Datowanie: | 1931 |
Technika: | litografia barwna |
Materiały: | papier, farba graficzna |
Rozmiar: | wys. 44 cm, szer. 49 cm |
Sposób nabycia: | dar |
Data nabycia: | 14.04.1932 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/GR/3 |
Opis dzieła
Dzieła Georges’a Valmiera wyróżnia wdzięk i elegancja, które są wynikiem stosowania barw niechromatycznych, szczególnie szarości, oraz dekoracyjna miękkość konturu. „Kompozycja" to przykład dojrzałej grafiki artysty. Praca ma charakter abstrakcyjny, chociaż dostrzec w niej można dalekie reminiscencje figuracji – jakby zdeformowaną martwą naturę, złożoną z prostych naczyń. To echo kubizmu, w którym analiza kształtów zaczerpniętych z natury prowadzi do kompozycji niemal abstrakcyjnych. Mieszkający w Paryżu artysta obserwował i uczestniczył w rozwoju kubizmu. Jednak w jego dojrzałej twórczości kanciaste formy zastąpiła płynna linia, upodobanie do zaokrągleń oraz poszerzenie gamy kolorystycznej prac. Cechy te pochodzą z inspiracji malarstwem Fernanda Légera, który z upodobaniem powtarzał na swoich płótnach cylindryczne formy mechaniczne i przemysłowe. Styl Valmiera łączył niejednorodne inspiracje w spójną całość, był zarazem dekoracyjny, kunsztowny formalnie i awangardowy.
Anna Nawrot (Cytat za: „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm", red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 328).
Sala Neoplastyczna. Stan początkowy [2023-05-31-2024-12-31]