Zbigniew Dłubak
Głębiej trudno przedrzeć się nawet myślą
Datowanie: | 1948 |
Technika: | fotografia czarno-biała |
Materiały: | papier fotograficzny |
Rozmiar: | wys. 23 cm, szer. 38,6 cm |
Sposób nabycia: | zakup |
Data nabycia: | 07.11.1988 |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/F/2180 |
Opis dzieła
Jakaś tajemnica skrywa się w tym zestawieniu zwykłych przedmiotów: metalowej kulki, kawałka drutu i śrubek. Ich staranne uporządkowanie – przekształcające je w elementy precyzyjnej kompozycji pochwyconej przez fotografię – każe jednocześnie poszukiwać w przedmiotach znaczenia innego niż to, jakie jest z nimi potocznie kojarzone. Fotografia, wskazując na istnienie znaczeń głębszych od tych, które zwyczajowo są wiązane z rzeczami, ukazuje jednocześnie, że wyrażenie głębszych treści jest niemożliwe. Jej tytuł Głębiej trudno przedrzeć się nawet myślą oddaje niemożność dotarcia do tego, co skrywa się pod przejawami rzeczy. Głębiej trudno przedrzeć się nawet myślą pochodzi z wczesnego okresu twórczości Zbigniewa Dłubaka. Prace, jakie wówczas wykonywał, można podzielić na dwie grupy – jedna z nich ukazuje znane fragmenty rzeczywistości, często w dużych zbliżeniach lub niekiedy w ujęciach nieostrych, zaś prace z drugiej grupy, i do niej należy wspomniana fotografia, przedstawiają kompozycje konstruowane, kreowane z przedmiotów gotowych. Poetycko brzmiące tytuły fotografii, w istocie zainspirowanych poezją (np. poematem Nerudy Serce Magellana), przekształcają je w metaforyczne obrazy ukrytych znaczeń, co zbliża je do surrealizmu czy abstrakcji aluzyjnej. Metaforyczne obrazowanie łączy się tu z wykorzystaniem badawczych i analitycznych możliwości fotograficznej rejestracji.
Ewa Gałązka (Cytat za: Abecadło, red. Jarosław Lubiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2010, s.nlb.[69])