Leszek Knaflewski
Projekt okładki, wydawnictwo „Wielka” (przód)
Datowanie: | 1986 |
Technika: | rysunek |
Materiały: | tusz, papier |
Rozmiar: | wys. 23,7 cm, szer. 17,2 cm |
Sposób nabycia: | zakup (dotacja MKiDN) |
Numer inwentarzowy: | MS/SN/RYS/2155 |
Opis dzieła
Knaflewski wskazuje na materialność świata wokół, na sprawczość tego, co pozornie nie ma na nas wpływu. Rzeczy się rodzą, rzeczy umierają. Kluczowym pojęciem jest jedność – bez podziału na martwe i żywe przedmioty; każdy element jest pełnoprawny i komunikuje się z innymi. Knaflewski nazywa to „demokracjami w porozumiewaniu się”, które dotyczą zależności, intymności z innymi formami wibrującej materii do momentu, kiedy granice podmiotu i przedmiotu nieznacznie się zacierają. Rysunki artysty wskazują na sięganie do nieco innych źródeł, niż robiła to Nowa Ekspresja lat 80. Knaflewskiego interesuje wizja świata holistycznego, w którym motywy biologiczne, religijne, animalistyczne, kosmologiczne przeplatają się ze sobą i tworzą nowe kompozycje.Aleksandra JachNiniejsza praca należy do zespół dzieł Leszka Knaflewskiego, na który składają się 33 projekty i realizacje plakatów, ulotek, okładek w formie odbitek litograficznych, sitodrukowych, offsetowych, rysunków i gwaszy. Przy zakupie prac do Muzeum Sztuki został też podarowany zbiór niskonakładowych i unikatowych druków Koło Klipsa (foldery, katalogi, zaproszenia, plakaty, unikalne odbitki archiwalne - w tym ręcznie kolorowane), który trafił do muzealnej biblioteki.
Ultraawangarda. Koło Klipsa i poznański underground lat 80. XX wieku [2024-04-04-2024-07-28]