Vitaly Komar, Alexander Melamid

Superobjects – Supercomfort for Superpeople: PIRA-EDIY / Superobiekty -- Superkomfort dla Superludzi: PIRA-EDIY

Udostępnij:
Datowanie: 1975
Technika: druk, fotografia
Materiały: papier fotograficzny, emulsja światłoczuła, farba graficzna, papier
Rozmiar:wys. 25,5 cm, szer. 20,5 cm
Sposób nabycia:zakup (dotacja MKiDN)
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/3061/10

Opis dzieła

Superobjects – Supercomfort for Superpeople (1977) to rodzaj katalogu składający się z 36 par fotografii i tekstów, które przedstawiały i opisywały utopijne radzieckie urządzenia i towary konsumpcyjne. Jednym z produktów – o nazwie Olo – był kolczyk na język ozdobiony perłą. Superprzedmioty to także zestaw prototypów, które nawiązują do awangardowych celów rewolucyjnych artystów oraz do konsumpcyjnych metod sprzedaży produktów w świecie kapitalistycznym. Tytuł pracy nawiązuje do oficjalnego języka propagandy socjalistycznej oraz do nadrzędnego celu przyświecającego wszystkim działaniom ZSRR – stworzenia nowego człowieka. Pozornie bezużyteczne obiekty stanowią odpowiedź na nieznane jeszcze potrzeby. W tej pracy produktywizm spod znaku Tatlina spotyka się z codzienną sowiecką rzeczywistością i marzeniami o konsumpcji i sklepach wypełnionych towarami o tajemniczym zastosowaniu.

Vitaly Komar

Vitaly Komar, urodzony w Rosji, pracujący w USA konceptualista, tworzący w tandemie z Alexandrem Melamidem. W 1972 roku dali początek ruchowi nazywanemu Sots Art, który osadzał obrazy z zideologizowanej rzeczywistości i realizmu socjalistycznego w języku nawiązującym do Pop Artu. W 1974 roku aresztowano ich w czasie działania artystycznego w prywatnym mieszkaniu w Moskwie. W tym samym roku funkcjonariusze państwowi zniszczyli ich prace – razem z pracami innych nonkonformistycznym artystów – w trakcie słynnej Wystawy Buldożerowej. W 1976 roku duet miał mieć pierwszą wystawę w Nowym Jorku. Radzieckie władze nie wydały jednak artystom pozwoleń...

Alexander Melamid

Alexander Melamid urodzony w Rosji, pracujący w USA konceptualista, tworzący w tandemie z Vitalym Komarem. W 1972 roku dali początek ruchowi nazywanemu Sots Art, który osadzał obrazy z zideologizowanej rzeczywistości i realizmu socjalistycznego w języku nawiązującym do Pop Artu. W 1974 roku aresztowano ich w czasie działania artystycznego w prywatnym mieszkaniu w Moskwie. W tym samym roku funkcjonariusze państwowi zniszczyli ich prace – razem z pracami innych nonkonformistycznym artystów – w trakcie słynnej Wystawy Buldożerowej. W 1976 roku duet miał mieć pierwszą wystawę w Nowym Jorku. Radzieckie władze nie wydały jednak artystom pozwoleń...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także