Joseph Beuys

La Rivoluzione siamo Noi / My jesteśmy rewolucją

Udostępnij:
Datowanie: 1971
Technika: offset
Materiały: papier, płótno, farba graficzna
Rozmiar:wys. 190 cm, szer. 100 cm
Sposób nabycia:dar
Data nabycia: 18.08.1981
Numer inwentarzowy: MS/SN/B/116

Opis dzieła

Zdaniem Beuysa zmiana społeczna może być pobudzana tylko poprzez twórczość. Ta zaś jest efektem jednostkowego aktu woli. Tytułowe hasło pracy zestawione jest z fotografią Beuysa: jego postać jest powiększona do rozmiarów rzeczywistych. Widz może rozpoznać w artyście samego siebie, by stać się podmiotem zdolnym do zmiany struktur społecznych, które izolują ludzi od siebie. Według Beuysa rozwój jednostek, oparty na pobudzaniu twórczej aktywności, przyczynić ma się do powstania organizmu społecznego, który będzie się rozwijał zależnie od indywidualnych dążeń. 


Naturalnej wielkości postać Josepha Beuysa wydaje się zmierzać wprost na widza. Charakter tej fotografii narzuca zdecydowany, rewolucyjny, niemal militarystyczny przekaz. Nie chodzi tu jednak o przewrót polityczny czy społeczny, a o „transformację wolną od przemocy” dokonującą się w świadomości ludzi. W haśle "My jesteśmy rewolucją" zbiega się kilka wątków działań Beuysa. Z jednej strony jego wielka afirmacja sztuki, z jej możliwościami kształtowania rzeczywistości. „Sztuka jest jedyną siłą rewolucyjną”, działaniem, które może wpłynąć na pozytywne zmiany. Stąd jego akcja sadzenia 7000 dębów oraz zaangażowanie w ekologię czy założenie Wolnego Międzynarodowego Uniwersytetu Twórczości i Działań Interdyscyplinarnych (FIU). Z drugiej strony Beuys często podkreślał, że „każdy człowiek jest artystą”, a tym samym każdy ma pracować nad swoją kreatywnością i świadomością. Beuys poprzez hasło My jesteśmy rewolucją apeluje do każdego człowieka o odkrycie w sobie twórczego potencjału i wzięcie udziału w kształtowaniu „rzeźby społecznej”.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 896).

Wystawy

Atlas nowoczesności. Ćwiczenia (II EDYCJA) [2021-10-01-2026-10-01]

Bibliografia

Rita Baum, Wrocław, wiosna 2002.,Anna Saciuk-Gąsowska, Krzysztof Jurecki, Joseph Beuys. Obrzeża Europy, Agata Smalcerz, Bielsko-Biała : Galeria Bielska BWA, s. 45, poz. kat. 2.

Joseph Beuys
Joseph Beuys

Joseph Beuys urodził się w Krefeld. Dzieciństwo spędził w Kleve, znajdującym się przy granicy niemiecko-holenderskiej. Na obszarze tym ciągle żywa była tradycja celtycka, która miała silny wpływ na Beuysa i której wątki często napotykamy w jego dziełach.W latach 1947–1952 Beuys studiował rzeźbę w Kunstakademie w Düsseldorfie. Jego spuścizna artystyczna jest dość hermetyczna dla widza, który nie zna jego idei. Dla samego artysty ważny był nie tyle obiekt, który stworzył, ile myśl, która do powstania tego obiektu doprowadziła. Obiekty traktowane były jako nośniki myśli (Vehicle Art). Beuys opatrywał swe dzieła objaśnieniami,...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji
Zobacz także
Powiązane obiekty