Witold Górka

Reportaż: Gdańsk-sierpień 80 (Tłum za bramą)

Udostępnij:
Datowanie: 1980
Technika: fotografia czarno-biała
Materiały: papier fotograficzny
Rozmiar:wys. 22 cm, szer. 29,3 cm
Sposób nabycia:zakup
Data nabycia: 1980
Numer inwentarzowy: MS/SN/F/567

Opis dzieła

„Przyjrzyjmy się dramaturgii fotografii Biegańskiego, Górki i Markowskiego. Rozpoznajmy dni niepokoju, godziny napięcia, minuty wzniosłości i radości – w tej wielkiej zbiorowości robotniczej, która wzięła w swe ręce sprawy odnowy Rzeczypospolitej” – pisała Urszula Czartoryska przy okazji wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi w 1980 r. Prace Górki, Markowskiego i Biegańskiego kontynuują dobre tradycje fotografii reporterskiej. Zostały one docenione przez najważniejszą polską teoretyczkę i historyczkę fotografii, Urszulę Czartoryską i umieszczone w kolekcji Muzeum Sztuki, w stworzonym przez nią Dziale Fotografii i Technik Wizualnych. Czartoryska widziała w nich pewien „sejsmograf życia społecznego”, niezwykle ważną kronikę, która nie była tylko „dokumentem wydarzeń, ale przede wszystkim istotną dla – weryfikowanej obecnie – postawy moralnej dziennikarzy”.

Karol Jóźwiak (Cytat za: Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm, red. Jarosław Lubiak, Małgorzata Ludwisiak, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2012, s. 914-917).

Witold Górka

Fotograf związany z Krakowem. Studiował architekturę na Politechnice Krakowskiej, ale po praktyce dyplomowej w biurze „Miastoprojektu” w 1971 porzucił architekturę. W latach 1972-77 pracował jako fotograf w Akademii Rolniczej oraz w Międzywydziałowym Zakładzie Fotografii ASP w Krakowie, gdzie również zajmował się działalnością pedagogiczną. Członek fotograficznej Grupy Roboczej, działającej przy ZPAF, której członkowie - młodzi fotografowie poprzez wspólne działania i wystąpienia próbowali określić i zaznaczyć indywidualną drogę twórczą. Twórczość w zakresie fotografii kreacyjnej oraz reportażowo-dokumentacyjnej. Członek...

Inne dzieła tego artysty / artystki
Dzieła w tej samej kolekcji