Aleksander Gierymski

Brama na Starym Mieście

Udostępnij:
Datowanie: 1883 r.
Technika: malarstwo olejne
Materiały: farba olejna, płótno
Rozmiar:wys. 64 cm, szer. 48 cm
Data nabycia: 1946
Numer inwentarzowy: MS/SP/M/138

Audiodeskrypcja

Obraz: „Brama na starym mieście"

Autor: Aleksander Gierymski
Rok powstania: 1883
Technika: olej na płótnie
Wymiary: wysokość 64 cm, szerokość 48 cm
Aleksander Gierymski namalował fragment starego miasta. Wybrał jedną z bram. Przedstawił architekturę oraz przechodniów zajętych codziennymi sprawami.
W centrum kompozycji duża, otwarta brama kamienicy. Arkadowe wejście wraz z jego ozdobnym obramieniem zajmuje niemal całą powierzchnię płótna. To portal. Po lewej i prawej stronie otworu bramnego pilastry. Są to płaskie filary nieznacznie występujące przed lico ściany. Na nich szyldy reklamowe i tabliczki z numerem domu. Po lewej, na wysokości półokrągłego nadświetla niebieska tablica. Na niej rozmyte napisy pisane po polsku i cyrylicą. Odczytujemy pojedyncze słowa: „ślusarskich", „M", „Taszyńskiej". Pod szyldem, jedna pod drugą, tabliczki z numerem 38. Po prawej także niebieska tablica. Na niej dwa skrzyżowane klucze, pod którymi napis: „MTaszynska". Portal zwieńczony jest frontonem. Ramiona tej trójkątnej dekoracji nie zbiegają się. Między nimi kartusz. Nad bramą fragmenty trzech okien. Przez parapet prawego przewieszony został wzorzysty, czerwono brązowy dywan. Pod nim podpis artysty: „Gierymski" (kropka) „83" (kropka). W wielką literę „G" wpisane wielkie „A".
Po lewej i prawej stronie bramy fragmenty witryn sklepowych. Przed kamienicą znajduje się kilkanaście osób. W bramie, po lewej, siedzi starsza kobieta. Na głowę i ramiona narzuconą ma ciemną chustę. Spod niej wystaje skrawek białej tkaniny zachodzącej na czoło. Przed kobietą stoi taboret, na którym wiklinowy kosz z pomarańczami. Zagląda do niego mężczyzna i mały chłopiec. Mężczyzna w rozpiętej białej koszuli z podwiniętymi rękawami powyżej łokci i w długim zielonym fartuchu. Chłopiec w długim płaszczu i czapce z daszkiem. Przed bramą, z lewej, siedzi dziewczyna. Przy niej kosz jajek. Przed nim, odwrócony do nas tyłem, stoi mężczyzna. Ma długi szarobrązowy płaszcz, na głowie ciemną czapkę. Ręce założone z tyłu. Zwraca się w lewo, w stronę stojącego na progu sklepu palącego mężczyzny. Zdają się rozmawiać. Przed bramą z prawej, o portal opiera się stary brodaty mężczyzna. Wspiera się na kiju trzymanym w prawej ręce. Ma na sobie długi bury płaszcz przewiązany w pasie oraz ciemną czapkę z daszkiem. Przez lewą rękę, przerzucona szara tkanina. Ulicę przemierza także zgarbiona staruszka wsparta na lasce. Idzie ku prawej krawędzi płótna. Ubrana jest w ciemny kubrak, długą spódnicę i fartuch. Na głowie ma biały czepek.  Nieco dalej, także zwrócona w prawo, młoda kobieta. Ma na sobie czarną chustę zarzuconą na głowę i ramiona, czarną spódnicę i biały fartuch. W dłoniach trzyma wiklinowy koszyk. Naprzeciw niej, mija ją, dziewczynka z pajdą chleba i jabłkiem w dłoniach. Blondynka ubrana jest w czarną sukienkę i biały fartuszek. Na pierwszym planie, na krawężniku po lewej przysiadł kilkuletni chłopiec. Przed nim w rynsztoku przewrócony kosz. Obok leży miotła. Kolorystyka obrazu jest stonowana. Dominują brązy i beże ożywione kolorami: białym, czerwonym, zielonym, błękitnym i pomarańczowym.

Wystawy

Poszerzone pole widzenia [2022-04-22-2023-01-08]
Aleksander Gierymski - Życie i dzieło [2014-03-01-2014-08-31]
Malarstwo ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi: Oddział Muzeum Sztuki - Muzeum Pałac Herbsta [2016-05-13-2016-11-30]

Bibliografia

Ertman, Marta, Malarstwo polskie od XVII do początku XX wieku w zbiorach Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź : Muzeum Sztuki w Łodzi, 2009, s. 88.

Aleksander Gierymski

Artysta obecnie uznawany jest za jednego z najznamienitszych malarzy polskich końca XIX stulecia, jednak nie został nigdy w pełni doceniony przez mu współczesnych. Był doskonałym obserwatorem, czego dowodem są jego kompozycje realistyczne, jednocześnie jednak czułość na niuanse światła czyniła go znakomitym kolorystą i jednym z najważniejszych malarzy luministycznych. Aleksander Gierymski przyszedł na świat w Warszawie. Naukę malarstwa rozpoczął w Klasie Rysunkowej w 1867 roku. Wiosną następnego roku wyjechał do Monachium, gdzie studiował jego brat Maksymilian (obecnie uznawany za jednego z najważniejszych przedstawicieli realizmu...

Elementy powiązane - wystawy