Grafika rysunek collage. Wystawa nabytków Muzeum Sztuki z lat 1968-1970
autor: | |
tytuł: | Grafika rysunek collage. Wystawa nabytków Muzeum Sztuki z lat 1968-1970 |
adres wydawniczy: | Łódź |
rok powstania: | 1970 |
rodzaj dokumentu: | druk |
adnotacja: | składanka towarzysząca wystawie, 24,2 x 18,2 cm, po rozłożeniu 24,2 x 54 cm |
sygnatura: |
Opis
W 1960 roku Ryszard Stanisławski wraz z objęciem stanowiska dyrektora Muzeum Sztuki w Łodzi rozpoczął nowy etap w historii tej instytucji. Jego wizja rozpropagowania dorobku polskiej awangardy w świecie za pomocą w pełni profesjonalnej instytucji znalazła na szczęście uznanie w oczach ówczesnych komunistycznych władz. Zmieniła się atmosfera wokół sztuki. Uznano, że kontrolowane wspieranie sztuki nowoczesnej może być korzystne dla wizerunku rządzących tak w kraju, jak i za granicą. Dlatego Muzeum otworzyło się na świat i zaczęło wdawać się w ostrożny dialog ze współczesnymi nurtami sztuki. Przy okazji też ówcześni „podatnicy”, mówiąc kolokwialnie mogli przekonać się na co wydawane są ich pieniądze (choć wtedy i tak o wszystkim decydowała Partia). Zorganizowano dwie wystawy, na których zaprezentowano wybór prac zakupionych przez Muzeum Sztuki: „Grafika rysunek collage. Wystawa nabytków Muzeum Sztuki z lat 1966-1967" oraz z lat 1968-1970. Znalazły się na nich prace artystów polskich i zagranicznych – z Argentyny, Austrii, Brazylii, Chile, Czechosłowacji, Francji, Holandii, Kuby, Japonii, Jugosławii, Republiki Federalnej Niemiec, Szwajcarii, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii, Włoch, Związku Radzieckiego. Na liście nazwisk i dzieł, wśród mniej lub bardziej znanych czy uznanych twórców znajdujemy – Pabla Picasso i jego „Głowę palacza” z 1964 roku.
Maciej Cholewiński
Projekt pn. Cyfrowe udostępnienie zasobów Muzeum Sztuki w Łodzi współfinansowany jest w ramach Działania 2.3 Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie 2.3.2 Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury, oś priorytetowa II E-administracja i otwarty rząd Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kwota dofinansowania: 679 359,96 PLN