Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Zaproszenie]. Na zachętę do muzeum/ For Encouragement to Museum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. 13.12.2013-02.03.2014. Otwarcie: Piątek, 13 grudnia 2013, 18.00/ Opening: Friday, December 13th, 6 pm. [Zaproszenie] Na zachętę do muzeum/ For Encouragement to Museum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/714/thumb_160_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder]. Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Więckowskiego 36 […] [Ulotka/Folder] Na zachętę do muzeum. Kolekcja Łódzkiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych. […]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/715/thumb_161_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie]. Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku/ Atlas of modernity. The 20th and 21st century art collection. 24.01.2014. Otwarcie wystawy 24.01.2014, piątek, g. 18.00/ Opening of the exhibition 24.01.2014, Friday, 6.00 pm. [Zaproszenie] Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku/ Atlas of modernity. The 20th and 21st century art collection.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/716/thumb_162_1.jpg) 
                     ![[Informator/ Folder].  Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Ogrodowa 19.  [Informator/ Folder] Atlas nowoczesności. Kolekcja sztuki XX i XXI wieku.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/717/thumb_163_1.jpg) 
                     ![[Informator/ Folder].  Atlas of modernity. The 20th and 21st century art collection. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Ogrodowa 19.  [Informator/ Folder] Atlas of modernity. The 20th and 21st century art collection.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/718/thumb_164_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie] Pauline Boty i Pop Art./Pauline Boty & Pop Art.  [Zaproszenie] Pauline Boty i Pop Art./Pauline Boty & Pop Art.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/719/thumb_3_529_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder]. Pauline Boty i Pop Art. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Ogrodowa 19. Kuratorki:  Sue Tate, Maria Morzuch](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/720/thumb_166_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder]. Pauline Boty and Pop Art. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Ogrodowa 19. Kuratorki:  Sue Tate, Maria Morzuch](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/721/thumb_167_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie]. Prolegomena do nauk ekonomicznych prowadzonych od kuchni. 30 lat Galerii Wschodniej/ Deliberations on Economics Cooked Up In the Back Room. 30 Years of Wschodnia Gallery. Otwarcie piątek, 25 kwietnia 2014, g. 18.00/ Opening Friday, 25th Apr Wystawa zorganizowana we współpracy z fundacją: In Search of… Kurator: Daniel Muzyczuk](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/722/thumb_168_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder] Prolegomena do nauk ekonomicznych prowadzonych od kuchni. 30 lat Galerii Wschodniej.  [Ulotka/Folder] Prolegomena do nauk ekonomicznych prowadzonych od kuchni. 30 lat Galerii Wschodniej.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/723/thumb_5_530_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie]  Jeremy Millar M/W.  [Zaproszenie]  Jeremy Millar M/W.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/724/thumb_3_531_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder] Jeremy Millar M/W.  [Ulotka/Folder] Jeremy Millar M/W.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/725/thumb_5_532_1.jpg) 
                      
       
                