Korowód. Edward Dwurnik i widma historii
| tytuł: | Korowód. Edward Dwurnik i widma historii | 
| autor: | Fot. Anna Zagrodzka | 
| rodzaj wydarzenia: | Dokumentacja wystawy | 
| termin wydarzenia: | 09.07-31.08.2021 | 
| miejsce wydarzenia: | Muzeum Pałac Herbsta (ur. Przędzalniana 72) | 
| kurator: | Katarzyna Kończal | 
Opis
W Muzeum Pałac Herbsta w okresie wakacyjnym zaprezentujemy dzieła Edwarda Dwurnika, które wzbogaciły naszą kolekcję dzięki darowi profesora Romana Zarzyckiego. Ta wyjątkowa donacja stała się inspiracją do ponownego przyjrzenia się twórczości artysty w zderzeniu z tradycją polskiego malarstwa, z którą prowadził burzliwy dialog. Owo zderzenie to zarazem punkt wyjścia do refleksji nad naszymi narodowymi mitami, które Dwurnik krytycznie i ironicznie nieustająco eksplorował.
Wystawa to zaproszenie do odbycia fantasmagorycznej podróży. Nakładają się na siebie czasy, a my zderzamy się ze znanymi nam kadrami i motywami. Wśród anonimowych postaci pojawiających się na obrazach, które tworzą tytułowy „korowód”, wiele jesteśmy w stanie rozpoznać dzięki atrybutom czy emblematycznym gestom. Sięgamy do wiedzy historycznej, ale też zbioru wyobrażeń o minionych wydarzeniach. Ekspozycja konfrontuje nas z kulturowymi kliszami, narodowymi symbolami i polską pamięcią zbiorową.
Oglądając prace Dwurnika dostrzegamy echa niepodległościowych zrywów. Wybrzmiewają one w niewyidealizowanej przestrzeni, wśród codzienności, zwyczajności, brzydoty. Artysta, odwołując się do wielkich mistrzów i XIX-wiecznej narracyjności, zrywa z patosem i podręcznikową ilustracyjnością. Symbole wielkiej i wzniosłej przeszłości dla jego współczesnego bohatera nie są niczym więcej jak tylko elementem krajobrazu, obok którego przechodzi się obojętnie. 
W pracach artysty dostrzegamy dowcip, szczerość, bezpośredniość, współodczuwanie, współuczestnictwo, ale i dystans. Dwurnik komentuje, ale nie poucza. Prześwietla jedną ze społecznych umów – dotyczącą tego, jak wykorzystujemy wiedzę historyczną oraz w jaki sposób chcemy utrwalać zbiór wyobrażeń i mitów o naszej przeszłości. O nas samych. Dwurnik odsłania to, co miało zostać ukryte, ściera puder. Jest ironiczny.
Tytułowy „korowód” odnosimy więc również do emblematycznych haseł związanych z polską kulturą, historią, tradycją. Ich nazywanie, rozpoznanie znaczeń może zrewidować naszą wizję historii i kulturowo utrwalonej pamięci. Prace Dwurnika proponują tu krytyczną perspektywę. 
W ten sposób na ekspozycji skonfrontowane zostaną ze sobą m.in. takie prace jak „Tiurma” Dwurnika i „Pochód ułanów polskich w 1830” Gierymskiego, „Pijane głowy” tego pierwszego z „Ostatnim klucznikiem Horeszkowa” Strzałeckiego, czy też „Romantycy” z „Rannym kirasjerem i dziewczyną” Kossaka oraz „Sceną batalistyczną” Pillatiego. Obrazy, z którymi skonfrontowane zostaną prace Dwurnika, pochodzą z kolekcji sztuki dawnej Muzeum Sztuki w Łodzi. 
| [Audiodeskrypcja. Widok ogólny wystawy] Korowód. Edward Dwurnik i widma historii : | Pobierz plik | 
 
          
 
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                   
                                      
                                  ![[Zaproszenie]. Mirosław Bałka. Nerw. Konstrukcja/ Nerve. Construction. 27.11.2015-13.03.2016. Otwarcie: 27 listopada 2015, piątek, g. 18.00/ Opening: 27 November 2015, Friday, 6 pm. [Kuratorka: Kasia Redzisz, współpraca kuratorska: Maria Morzuch]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/762/thumb_208_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder]. Mirosław Bałka. Nerw. Konstrukcja. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Więckowskiego 36. Kuratorka: Kasia Redzisz, współpraca kuratorska: Maria Morzuch.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/763/thumb_209_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder]. Mirosław Bałka. Nerve. Construction. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Więckowskiego 36. Kuratorka: Kasia Redzisz, współpraca kuratorska: Maria Morzuch.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/764/thumb_210_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie]. Szkolne lata. Początki ASP w Łodzi/ School Years. Beginnigs of the Academy of Fine Arts in Łódź. Otwarcie/Opening: 11.12.2015, piątek , g. 18.00/ Friday, 6 pm. [Kuratorzy: Anna Saciuk-Gąsowska, Wojciech Leder; Projekt ekspozycji: Joanna Góra-Raurowicz].](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/765/thumb_211_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder]. Szkolne lata. Początki ASP w Łodzi. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Więckowskiego 36. Kuratorzy: Anna Saciuk-Gąsowska, Wojciech Leder; Projekt ekspozycji: Joanna Góra-Raurowicz.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/766/thumb_212_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder].School Years. Beginnigs of the Academy of Fine Arts in Łódź. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Więckowskiego 36. Kuratorzy: Anna Saciuk-Gąsowska, Wojciech Leder; Projekt ekspozycji: Joanna Góra-Raurowicz.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/767/thumb_213_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie]. Ján Mančuška. Najważniejsze zawsze jest niewidoczne/ That what is absolutely fundamental is that we don''t see. 26.02-24.04.2016. Otwarcie/opening: 26.02.2016 piąrtek, g. 18.00/ Friday, 6 pm. [Kurator: Vít Havránek, współpraca kuratorska: Anna Saciuk-Gąsowska]](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/768/thumb_214_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder] Ján Mančuška. Najważniejsze zawsze jest niewidoczne.  [Ulotka/Folder] Ján Mančuška. Najważniejsze zawsze jest niewidoczne.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/769/thumb_5_542_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie]. Salon De Fleurs. 18.03-15.05.2016. Otwarcie: 18 marca 2016, piątek/ Opening: 18 March 2016: Friday, 6 pm. Salon De Fleurs - wystawa podróżująca, przygotowana przez Salon De Fleurs oraz Independent Curators International ICI z siedzibą w Nowym Jorku.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/770/thumb_216_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder]. Układy odniesienia w muzeum. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Więckowskiego 36. [Ulotka/Folder] Układy odniesienia. Choreografia w muzeum.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/771/thumb_217_1.jpg) 
                     ![[Ulotka/Folder]. Frames of Reference. Choreography in the Museum. Muzeum Sztuki w Łodzi. ul. Więckowskiego 36. [Ulotka/Folder] Frames of Reference. Choreography in the Museum.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/772/thumb_218_1.jpg) 
                     ![[Zaproszenie]. Roz-dzielona wspól-no-ta/ The Inop-erative com-unity II. Otwarcie/ opening: 20 maja, piątek, 18.00/ 20 May, Friday, 6 pm. 20.05-28.08.2016 […] Kurator: Dan Kidner, Współpraca kuratorska: Maria Franecka.](https://zasoby.msl.org.pl/files/objects/images/773/thumb_219_1.jpg) 
                      
       
                